Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Van oorlogsschuit tot containerreus

Vijftig jaar terug - op 3 mei 1966 - arriveerde in Rotterdam het allereerste volcontainerschip. Het was het SS Fairland van rederij Sea-Land. ECT had op dat moment nog geen eigen terminal. Het schip met aan boord 226 containers van 35 voet werd daarom door ECT behandeld bij toenmalig aandeelhouder Quick Dispatch aan de Prinses Beatrixhaven, onderdeel van de Eemhaven.

Een geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog tot Vietnam
Het eerste volcontainerschip in Rotterdam was géén nieuw schip. Het SS Fairland werd in 1942 gebouwd in Chickasaw, Alabama in de Verenigde Staten voor het vervoer van conventioneel stukgoed. Gedurende de Tweede Wereldoorlog deed het schip een tijdlang ook dienst voor het verplaatsen van Amerikaanse troepen. In 1957 liet de voorloper van rederij Sea-Land het schip ombouwen voor het vervoer van containers. Het SS Fairland werd daarbij onder meer 3 meter verbreed en voorzien van twee eigen portaalkranen voor het lossen en laden. Na de eerste trans-Atlantische oversteek in 1966 naar Rotterdam, voer het schip nog een aantal keer op deze zelfde route. Eind jaren zestig verzorgde het SS Fairland vervolgens de bevoorrading van de Amerikaanse troepen in Vietnam. Het schip kwam daarbij meerdere malen onder vuur te liggen. Uiteindelijk is het SS Fairland in 1975 in Hongkong verschroot.

Algemene gegevens van het SS Fairland:

Lengte                          137 m

Breedte                           22 m

Draagvermogen            9014 dwt

 

Schepen van 19.000 TEU zijn wekelijks te gast bij ECT
Hoe anders zijn de dimensies van de containerscheepvaart 50 jaar na het eerste bezoek van het SS Fairland. Schepen van circa 400 meter lang (vier voetbalvelden achter elkaar), 60 meter breed, een draagvermogen van bijna 200.000 dwt en een capaciteit van 19.000 TEU zijn bij de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam wekelijkse bezoekers. Zowel China Shipping Container Lines, CMA CGM, MSC, Maersk Line als United Arab Shipping Company hebben dergelijke containerreuzen in de vaart.

ECT is klaar voor schepen van 24.000 TEU
Maar worden de containerschepen nog groter? CMA CGM, COSCO, Evergreen, Maersk Line, MOL en OOCL hebben inmiddels orders geplaatst voor schepen van 20.000 tot 21.000 TEU. De afmetingen daarvan zijn echter vergelijkbaar met die van de 19.000 TEU schepen (400 x 60 meter). De containerindustrie verwacht dat de volgende stap de bouw van schepen van 24.000 TEU zal zijn. Of dat werkelijkheid wordt is afhankelijk van vele factoren. ECT is er op de Maasvlakte in ieder geval nu al klaar voor om deze megaschepen probleemloos te ontvangen.

Met dank aan Cees de Keijzer, co-auteur van ‘Mooie schepen en banen’, www.mooieschepenenbanen.nl.

 

left bottom

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder