Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

Eind 1988 maakte een allereerste Automatisch Gestuurd Voertuig (AGV) zijn testrondjes op de Maasvlakte. Nu, 28 jaar later, is voor iedereen die voor het eerst de ECT Delta Terminal of Euromax Terminal Rotterdam bezoekt de werking van de AGV nog steeds een fascinerend gezicht. Schijnbaar als vanzelf vinden de circa 270 voertuigen hun weg over de kades voor het vervoer van de containers tussen het schip en de stack.

Van papier naar praktijk
De AGV’s zijn een van de meest in het oog springende onderdelen van het geautomatiseerde terminalconcept dat ECT al in de jaren tachtig van de vorige eeuw bedacht. Met het op 14 april 1988 tekenen van een contract met klant Sea-Land voor de bouw van een nieuwe terminal kon alles wat toen alleen nog op papier bestond ook echt werkelijkheid worden.
Dat moest wel snel. Sea-Land eiste dat de nieuwe terminal in vijf jaar tijd operationeel zou zijn. Voor het in hoog tempo bouwen en testen van de AGV’s kwam na een korte zoektocht Gottwald in beeld. In nauwe samenwerking met ECT produceerde dit Duitse bedrijf de eerste 50 diesel-hydraulisch aangedreven voertuigen voor de op 25 juni 1993 officieel geopende Delta/Sea-Land Terminal. De eerste generatie AGV kon één 20-voets of één 40-voets container tegelijk vervoeren en haalde een maximumsnelheid van 10,8 kilometer per uur. De AGV is hierna steeds verder verbeterd. Verhoging van de draaglast van 40 naar 60 ton maakte het mogelijk twee 20-voets containers tegelijk te transporteren (twin-carrying), de snelheid verdubbelde naar 21,6 kilometer per uur en een elektrisch-hydraulische aandrijving maakte de voertuigen schoner en stiller.

Meeuwen en mosselen
Als bij iedere nieuwe uitvinding kostte de ontwikkeling van de AGV ook leergeld. Uit oogpunt van veiligheid bijvoorbeeld is iedere AGV uitgerust met sensoren voor het voorkomen van botsingen in onvoorziene omstandigheden. In de beginperiode zorgde dat er voor dat meeuwen die laag langs vlogen of comfortabel plaats namen op de bumper, een AGV prompt deden stoppen. Net zoals meeuwen de transponders in de terminalbodem waarlangs de AGV zijn route vindt, aanvankelijk aanzagen voor smakelijke mosselen. Via enkele praktische maatregelen zijn dit soort ongemakken adequaat verholpen.

Voorwaarts
Een grote volgende stap voorwaarts was in 2012 de samenwerking van ECT met het Nederlandse VDL voor de ontwikkeling van een dieselelektrische hybride AGV. Deze nog schonere en stillere, AGV vormt het begin van een toekomst met zowel qua aandrijving als aansturing vele nieuwe mogelijkheden en kansen op het gebied van efficiency en duurzaamheid (zie de blog van VDL president-directeur Wim van der Leegte). Nu nog stuurt ECT’s centrale Proces Control System (PCS) de routes van de AGV’s aan. Met behulp van een aan de onderkant van elk voertuig aangebrachte antenne en een grid van om de twee meter in de terminalbodem ingebouwde transponders, vindt elke AGV tot op drie centimeter nauwkeurig zijn weg. De AGV voedt zichzelf daarbij met informatie over positie, richting en snelheid en staat in voortdurend contact met het PCS over zijn locatie. De opkomst van het internet of things en alle daarbij horende nieuwe technologieën maakt het in de toekomst mogelijk dat AGV’s zelfstandig hun weg over de terminals gaan vinden en onderling met elkaar kunnen communiceren. De capaciteit van het AGV-systeem neemt op die manier fors toe. De service en performance van ECT voor klanten zal zo weer verder verbeteren!

 

 

 

 

 

 

 

center bottom

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder