Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

Vliegtuigpassagiers zullen in april 1979 op vliegveld Zestienhoven (het huidige Rotterdam The Hague Airport) vreemd hebben opgekeken. Wat was dat voor bijzonder treintje? Oud-ECT’er Jan van Strien kan er smakelijk over vertellen. “Het ging om onze eerste testen met het Multi Trailer System (MTS). Zestienhoven gaf ons destijds de benodigde ruimte om de eerste oefenrondjes te draaien. Op het moment dat er een vliegtuig kwam, moesten wij natuurlijk wel aan de kant.”

‘Op het moment dat er een vliegtuig kwam, moesten wij aan de kant'

Geïnspireerd op het bagagevervoer op vliegvelden was het MTS eind jaren zeventig een van de vele uitvindingen in de geschiedenis van ECT. Het circa 80 meter lange treintje op autobanden maakt het mogelijk tien TEU (tien 20-voets containers) tegelijk over een terminal te vervoeren. De ontwikkeling gebeurde in nauwe samenwerking met de Technische Universiteit Delft en producent Buiscar. Voor het gebruik ging men uit van een nieuwe locatie voor ECT met voldoende ruimte. Van Strien: “Het MTS is ook ingezet op de toenmalige terminal van ECT aan de Eemhaven, maar feitelijk was daar de ruimte te beperkt.”

'Een MTS kan tien TEU tegelijk vervoeren'

Uniek aan het MTS is de exacte spoorvolging. De vijf chassis (voor elk twee TEU) die achter een terminaltrekker met 315 kW (ruim 400 pk) zijn te koppelen, volgen dankzij een slimme techniek precies elkaars spoor, óók in de bochten. Op een terminal is hierdoor ideaal met het MTS te manoeuvreren. De eerste keer dat het MTS optimaal kon worden ingezet, was op de in 1984 gestarte (en in 1985 officieel geopende) Delta Multi User Terminal op de Maasvlakte. Het MTS bracht hier steeds tien TEU tegelijk onder de kadekraan of voerde deze af. Maar ook voor het vervoer van containers tussen bijvoorbeeld de stack van de deepsea-terminal en de binnenvaart- c.q. railterminal was en is het MTS zeer praktisch.

'Uniek aan het MTS is de exacte spoorvolging'

MTS

ECT heeft het gebruik van het MTS nooit exclusief voor zichzelf gehouden. De containertrein is van begin af aan door Buiscar wereldwijd vermarkt, daarbij in de eerste periode royalty’s afdragend aan ECT voor het octrooi. Van Strien herinnert zich vele reizen om het MTS elders op de wereld te tonen en terminals te trainen in het gebruik. “De Verenigde Staten, Jamaica, Dubai, Estland, Italië… waar zijn wij niet geweest.” Na verloop van tijd hebben ook andere producenten de markt betreden en is het wereldwijde gebruik alleen maar verder toegenomen.

'De containertrein is van begin af aan wereldwijd vermarkt'

Door de jaren heen is geregeld nagedacht over de mogelijkheid om het MTS in Nederland toe te laten op de openbare weg. Zover is het (tot nu toe) nooit gekomen. Op één uitzondering na. Van Strien: “In 2005 heeft ECT een nieuwe MTS-set rechtstreeks vanaf de fabriek ingezet bij de doop van de Nedlloyd Mondriaan in hartje Rotterdam. Na de festiviteiten hadden wij vergunning om van daaruit met het MTS naar de Maasvlakte te rijden. De politie stak daar uiteindelijk toch een stokje voor. Na veel discussie mochten wij tot de Home Terminal in de Eemhaven rijden. Onder politiebegeleiding reden wij zo diep in de nacht dwars door Rotterdam.”

‘Onder politiebegeleiding reden wij door Rotterdam’

Bij een eerste oogopslag is het MTS van 2016 nog steeds hetzelfde voertuig als in 1979. Door de jaren heen is in de aandrijving, besturing en ergonomie echter veel verbeterd. Een van de recente vernieuwingen is het via GPS automatisch afremmen van het voertuig in de bocht. Veiligheid gaat immers boven alles. Op de ECT Delta Terminal bewijst het MTS zich inmiddels al ruim 30 jaar als een onmisbaar werkpaard. Voor een soepele en flexibele dienstverlening aan klanten zijn 24/7 bijna 30 trekkers en ruim 110 wagensets (van steeds vijf chassis) beschikbaar voor het interne terminalvervoer van containers. En een nieuwe taak komt eraan. Ook op de Container Exchange Route die Rotterdam in gebruik gaat nemen voor het vervoer van containers tussen de verschillende terminals op de Maasvlakte vindt het transport plaats met MTS-en.

center bottom

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder