Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

ECT 50 jaar prominent in de haven

Anno 2016 vormen de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam het hart van ECT’s containeroverslag. Haar allereerste containerterminal - en tegelijkertijd een primeur voor Rotterdam - opende ECT in 1967. Dat gebeurde in de toenmalige Prinses Margriethaven, onderdeel van de Eemhaven. Deze Eemhaven Terminal (de latere Home Terminal) was waarschijnlijk ’s-werelds eerste dedicated containerterminal en was op enig moment de grootste containerterminal ter wereld. Hier groeide de overslag in de eerste jaren na de introductie van de container razendsnel. Midden jaren zeventig had ECT de gehele zuidzijde van de Eemhaven in gebruik, alsmede terreinen aan de overkant van de Vondelingenweg voor kantoren (de toenmalige Control Terminal, tegenwoordig Port Park Eemhaven) en voor aanverwante containeractiviteiten (de Land Terminal, nu het Distripark Eemhaven).


Al begin jaren zeventig ontstond een zoektocht naar ruimte
Met een snel vollopende Eemhaven startte ECT in de eerste helft van de jaren zeventig een zoektocht naar ruimte voor verdere uitbreidingen. Eén van de (gemeentelijke) plannen die het niet haalde was de ontwikkeling van Rijnpoort, een groot nieuw haventerrein op de noordoever van de Nieuwe Waterweg, tussen Maassluis en Hoek van Holland. Ook al in beeld destijds als mogelijke uitbreidingslocatie was de Maasvlakte. Een op de zee gewonnen havengebied, door de gemeente Rotterdam oorspronkelijk bedoeld voor de vestiging van een tweede Hoogovens.
 

Van zandvlakte naar automatisch containercluster
In 1981 viel het definitieve besluit dat ECT zou uitbreiden op het schiereiland, midden op de nog vrijwel lege Maasvlakte. Een gewaagde beslissing. Velen beschouwden de Maasvlakte te ver van de bewoonde wereld. De Delta Multi User Terminal ging hier in 1985 officieel van start. ECT beschikte er op dat moment over 1200 meter kade op 81 hectare terrein. In de 25 jaar daarna is het Delta-schiereiland geleidelijk volgebouwd. Te beginnen in 1993 met de opening van de Delta/Sea-Land Terminal, de eerste automatische containerterminal ter wereld. Volgens datzelfde, steeds verder verbeterde concept volgden daarna ook de Delta Dedicated East Terminal (1996) en de Delta Dedicated West Terminal (2000). Alle terminals op het schiereiland zijn stap voor stap naar hun maximale capaciteit gegroeid. Met de opening van de Delta Barge Feeder Terminal is in 2008 ook de nog lege  kopse kant van het schiereiland ingevuld. Opgeteld heeft ECT nu op het Delta-schiereiland 280 hectare haventerrein - dat zijn 560 voetbalvelden naast elkaar - met bijna 5 km kade.

Van zandvlakte naar automatisch containercluster

Verdere groei
In de noordwesthoek van de Maasvlakte opende ECT in 2008 de eerste fase van de nog verder geautomatiseerde Euromax Terminal Rotterdam. Inmiddels is hier 84 hectare terrein met 1500 meter kade in gebruik. Wanneer de volumes verder toenemen, kan de Euromax Terminal in de toekomst uitbreiden op Maasvlakte 2 en groeien naar een totale omvang van bijna 220 hectare met 3600 meter kade.

Voortdurend schuivende panelen
Gelijk op met de ontwikkeling van de containeroverslag op de Maasvlakte zijn de activiteiten van ECT in de Eemhaven geleidelijk aan afgenomen. Tussendoor werden in het stadsgebied echter ook overnames gedaan - onder meer Unitcentre en Hanno - en later weer afgestoten. Door de grote fusie in 1989 van Quick Dispatch, Müller Thomsen Rotterdam en Europe Container Terminus in Europe Combined Terminals had ECT in Rotterdam korte tijd ook haventerreinen voor de overslag van hout, auto’s en overige lading zoals staal. Activiteiten die na enkele jaren weer van de hand werden gedaan.

In de Eemhaven heeft ECT op 1 oktober 2015 haar laatste zeeschip behandeld. Alle activiteiten concentreren zich voortaan op de Maasvlakte. Met de ECT Delta Terminal en Euromax Terminal Rotterdam heeft ECT hier alle ruimte en mogelijkheden haar klanten nu en in de toekomst optimaal te bedienen.

Euromax Terminal Rotterdam

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder