Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Het begin van een nieuw tijdperk

Op 25 juni 1993 opende Koningin Beatrix op de Maasvlakte de Delta/Sea-Land Terminal, de allereerste automatische containerterminal ter wereld. Een software-gestuurde operatie met Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor het vervoer van de containers over de kade en Automated Stacking Cranes (ASC’s) voor het in- en uitslaan van de containers in de stack was nooit ergens vertoond. Van heinde en ver kwam men kijken naar dit nieuwe voorbeeld van Hollands glorie. Het automatische terminalconcept van ECT vormde een ware revolutie in de wereldwijde containeroverslag. Het markeerde het begin van een nieuw tijdperk waarin ECT bijna een decennium lang de enige dusdanig geavanceerde terminaloperator was.

Geïnspireerd door de automobielindustrie
De grote motor achter het ontwikkelen van de allereerste automatische terminal was Gerrit Wormmeester, directeur van ECT van 1970 tot 1992. Al in de jaren zeventig zette hij zijn eerste gedachten over automatisering op papier. Ideeën, geïnspireerd op de automatische interne logistieke systemen in de automobielindustrie, die in de loop der tijd steeds meer vorm kregen. De echte doorbraak kwam op 14 april 1988 toen rederij Sea-Land - destijds de grootste klant van ECT - een 25-jarig contact tekende voor een exclusieve automatische terminal op de Maasvlakte. Het was het signaal voor het in hoog tempo realiseren van alle op papier bedachte software en equipement. Al in 1990 maakten acht AGV’s en vier ASC’s hun eerste bewegingen op een pilot plant die vervolgens onderdeel werd van de Delta/Sea-Land Terminal.

Ontwerp en realisatie eerste AGV's en ASC's

Sociale innovatie was minstens zo groot
Natuurlijk sprong op de Delta/Sea-Land Terminal de technologie het meest in het oog. Een operatie met AGV’s en ASC’s was voor de wereld compleet nieuw. De sociale innovatie was echter minstens zo groot. De ingebruikname van de nieuwe terminal markeerde voor ECT de overgang naar een meer procesgedreven werkomgeving waarin vakbekwaamheid het uitgangspunt is en de verantwoordelijkheden steeds op de juiste plaats in de organisatie liggen. Veel tijd werd daarbij geïnvesteerd - en dat gebeurt vandaag de dag nog steeds - in het trainen van medewerkers. In de visie van ECT is de mens op de geautomatiseerde terminal absoluut cruciaal. Het is juist de combinatie van mens en techniek die het concept ijzersterk maakt. Dat was zo bij de start van de Delta/Sea-Land Terminal en is in 2016 met inmiddels bijna 25 jaar ervaring in automatische terminals onverminderd waar.

Continue ontwikkeling
Na de start van de Delta/Sea-Land Terminal - tegenwoordig Delta Dedicated North Terminal genaamd - heeft de automatisering bij ECT zich in hoog tempo doorgezet. De opening van de automatische Delta Dedicated East Terminal in 1996 en Delta Dedicated West Terminal in 2000 aan de zuidzijde van het Delta-schiereiland waren logische vervolgstappen. De start in 2008 van de Euromax Terminal Rotterdam in de noordwesthoek van de Maasvlakte vormde qua automatisering een verdere doorontwikkeling.

Op weg naar een succesvolle toekomst
ECT ambieert de klanten op de ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal een steeds weer betere performance te bieden. Ervaren stafleden en jonge medewerkers met nieuwe ideeën werken hiervoor eensgezind samen aan grote en kleine innovaties die het automatisch overslagconcept telkens volgende stappen verder brengen. Op weg naar een succesvolle toekomst is dit voor ECT een continu proces!

 

center center

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder