Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

ECT had de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld
De ontwikkeling van de allereerste automatische containerterminal ter wereld vormde 25 - 30 jaar terug een uniek traject. Onder aanvoering van toenmalig directeur Gerrit Wormmeester kregen onze ingenieurs alle vrijheid om te experimenteren en te innoveren. ECT vestigde er definitief haar naam mee als koploper in de containerindustrie. Na de primeur van de automatische Delta/Sea-Land Terminal in 1993 opende ECT volgens hetzelfde, steeds verder verbeterde concept op de Maasvlakte ook de Delta Dedicated East Terminal (1996) en de Delta Dedicated West Terminal (2000).

De Euromax Terminal Rotterdam zette een nieuwe wereldstandaard
Rond de eeuwwisseling maakte ECT kortstondig een andere keuze. Bewezen technologie werd de nieuwe norm. Niet voor heel lang. Voor de buitenstaander wellicht minder spectaculair dan de allereerste automatische terminal, zette ECT met de in 2008 geopende Euromax Terminal Rotterdam de volgende wereldstandaard in containeroverslag. Het hier geïntroduceerde, verder doorontwikkelde, automatische overslagconcept is de inspiratiebron geweest voor vele andere nieuwe containerterminals elders ter wereld; óók die van onze nieuwe buren op Maasvlakte 2.

Onze Automatisch Gestuurde Voertuigen zijn klaar voor de aandrijfbronnen van de toekomst
Ook met de ontwikkeling van AGV’s zijn wij verder gegaan. De in 2013 samen met de Nederlandse leverancier VDL gepresenteerde hybride uitvoeringen combineren hogere prestaties (twee keer zo snel, bijna twee keer zo zuinig) met substantieel lagere emissies dan de eerste generaties. De AGV’s van nu zijn bovendien dusdanig modulair ontworpen dat toekomstige, nog schonere aandrijfbronnen - waterstof, LNG, inductie - eenvoudig zijn in te bouwen.

Hybride AGV

Vrij van bestaande conventies werken wij aan op afstand bediende kadekranen
De volgende innovatie waarop wij ons nu concentreren is de introductie van op afstand bediende (remote controlled) kadekranen op de ECT Delta Terminal. Vrij van bestaande conventies denken wij na over een optimale afstandsbediening ter ondersteuning van onze medewerkers. Daarmee zowel optimale arbeidsomstandigheden als een continue, 24/7 ongestoorde workflow creërend. Juist voorspelbaarheid maakt een automatische terminal voor een klant aantrekkelijk. Het geeft hem zekerheid en maakt op die manier betrouwbaar plannen van vaarschema’s mogelijk.

Binnen vijf jaar vinden AGV’s zelf hun weg op de kade
De proeven die wij momenteel op de ECT Delta Terminal doen met de op afstand bediende kadekranen zijn mede mogelijk dankzij een omvangrijke vernieuwing van het Terminal Operating Systeem in 2014. Na ruim twintig jaar automatisering was dit een noodzakelijke investering voor volgende stappen op weg naar de toekomst. De op afstand bediende kadekranen zijn daarvan een voorbeeld, maar er is meer. Persoonlijk verwacht ik dat binnen vijf jaar de routes van de AGV’s op de kades niet langer worden bepaald door transponders in het wegdek. Onze AGV’s zijn dan uitgerust met nieuwe sensoren, GPS en communicatieplatforms. Daarmee vinden ze zelf hun weg en kunnen onderling communiceren. De capaciteit van het AGV-systeem neemt op die manier fors toe, waardoor service en performance verder verbeteren.

Nieuwe technologieën hebben volop onze aandacht
Nieuwe technologieën hebben zo altijd de aandacht van ECT. Veelvuldig praten wij met gevestigde partijen en start-ups en zijn altijd geïnteresseerd om te participeren in experimenten en pilots. Inzet van nieuwe techniek in de dagelijkse praktijk van een terminaloperator die 80.000 tot 100.000 containers per week behandelt is echter een ander verhaal. Iedere, potentieel aantrekkelijke nieuwe technologie moet voor en te na zijn getest. Ook IT-componenten en de verbindingen met onze systemen hebben hierin een prominente rol. Automatisering koop je niet zomaar van de plank. In een 24/7 operatie ten dienste van de klant zijn haperingen uit den boze. Betrouwbaarheid gaat voor alles; daar is onze techniek én onze organisatie op ingericht. Een automatische terminal waar meer dan honderd man continu klaar moeten staan voor het oplossen van technische problemen is geen automatische terminal. Met inmiddels bijna 25 jaar ervaring in het runnen van automatische terminals weet ECT als geen ander wat nodig is.

Innovatie moet!
Waar het eindigt? Overal ter wereld is overslag nog steeds gestoeld op het principe van container na container. Zijn er ook radicaal andere concepten denkbaar? Concepten die een significant hogere productiviteit koppelen aan een 100% betrouwbaarheid? Daarover denken wij binnen ECT, binnen de HPH Group en met anderen - zeker ook van buiten de sector - voortdurend na. Om onderscheidend te blijven kijken wij altijd vooruit. De wereld om ons heen gaat daarbij steeds sneller, het internet of things is het gesprek van de dag. Natuurlijk hebben wij al beelden hoe dit zich vertaalt naar de toekomstige praktijk van de containeroverslag. Innovatie zit in ECT’s genen en gaat altijd door!

Paul van Bennekom
Manager Infrastructure & Equipment

 

center center

U bent hier

Blog

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Innovatie gaat altijd door

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Vakmanschap is meesterschap

De toekomst is synchromodaal

Samenwerking is de sleutel tot succes