Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

50 jaar ECT vormt een uitgelezen moment om met trots en enige romantiek terug te blikken op onze innovatieve geschiedenis. Veel belangrijker nog is het voor ECT om vooruit te kijken. Als koploper in de containeroverslag willen wij ook in de toekomst geschiedenis blijven schrijven. Ontwikkelingen gaan daarbij steeds sneller. Op YouTube staat een mooi filmpje waarin in 1999 aan willekeurige inwoners van Amsterdam wordt gevraagd of zij ooit van plan zijn een mobiele telefoon aan te schaffen. Van jong tot oud lacht men de interviewer weg. In 2013 wordt in een zelfde Amsterdamse setting aan voorbijgangers gevraagd of men iets ziet in het gebruik van een drone of wellicht overweegt een 3D-printer aan te schaffen. Wederom ontmoet de ondervrager louter scepsis.

Ook in de toekomst wil ECT geschiedenis schrijven
Dit ver-van-mijn-bed-gevoel is van allen tijde. Nieuwe ontwikkelingen gaan voor veel mensen het voorstellingsvermogen te boven. De realiteit is dat de wereld alsmaar sneller verandert. De tijd tussen de introductie van nieuwe technologieën wordt steeds kleiner en de verbeteringen daarbij in een logaritmisch patroon exponentieel groter, ook wel technologische singularity genoemd. De denkkracht van zelflerende supercomputers zijn inmiddels die van de mens voorbij. Wij bevinden ons midden in de industriële revolutie 4.0, waarbij alles en iedereen met elkaar wordt verbonden. Het internet-of-things, augumented reality, etc. krijgen razendsnel vaste voet aan de grond.

De containerindustrie - en meer specifiek de containeroverslag - staat nog maar aan het begin van deze ontwikkeling. Natuurlijk introduceerde ECT al in 1993 de Automated Guided Verhicles, die nu in autonoom rijdende vrachtwagens en personenauto’s op de openbare weg opvolging krijgen. Maar er is nog heel veel te winnen. De toepassing van OCR (Optical Character Recognition) en Remote Crane Control doen inmiddels intrede op de containerterminal. Er is echter nog meer en er gaat nog veel meer komen.

De allerbelangrijkste verandering gaat daarbij plaatsvinden in de logistieke keten. De verdere digitalisering en integratie hiervan wordt zowel uit kostenoogpunt als klanttevredenheid allesbepalend voor het toekomstig businessmodel van logistieke bedrijven. Vanuit onze prominente positie als mainport bereidt ECT zich nadrukkelijk op deze integratie voor. Lenigheid en aanpassingsvermogen zijn noodzakelijk om als terminaloperator echt onderscheidend blijven. Alleen ‘groot’ geeft geen bestaansrecht meer. Recente succesbedrijven in andere sectoren - zoals Uber en Airbnb - komen voort uit de technologie en laten traditionele grootmachten op hun grondvesten trillen. Om ons volledig te integreren in die digitale logistieke keten, ontwikkelt ECT onder meer via European Gateway Services (EGS) een wijdvertakt Europees achterlandnetwerk. Voortdurend denken wij daarbij na hoe wij volgende slimme ideeën in dit EGS-concept kunnen toepassen. Een mooi voorbeeld is de synchromodale planningstool. Op basis van complexe algoritmes berekent deze tool voor de klanten van EGS steeds de beste achterlandroute; betrouwbaar, efficiënt en duurzaam.

 

www.europeangatewayservices.com

Digitalisering gaat het verschil maken in tijd en plaats
In de nieuwe digitale werkelijkheid zijn wij ook niet meer afhankelijk van tijd en plaats. Het overboeken van geld of het boeken van een vliegreis kan via een app overal ter wereld en op elk gewenst tijdstip. Waarom dan niet via een app een container boeken, aansturen en volgen door een wereldwijd netwerk? Partner-terminals als één geïntegreerd netwerk met elkaar, EGS en de rest van de logistieke keten. Een netwerk waarin de terminals kennis en expertise continu delen en nieuwe functionaliteiten direct voor iedereen beschikbaar en toepasbaar zijn. Een optimalisering bij één terminal van bijvoorbeeld het opslag algoritme is dan meteen beschikbaar voor andere partner-terminals. De cloudtechnologie maakt het mogelijk om informatie, algoritmes en expertise door het gehele netwerk te delen en verlaagt hiermee de kosten. Want waarom nog zelf het wiel uitvinden of computersystemen aanschaffen, wanneer de kennis bij partners aanwezig is en computercapaciteit naar behoefte is in te kopen. Virtualiteit is de basis voor het creëren van nieuwe centres of excellence, verdere standaardisering, grotere efficiency en meer effectiviteit. Mijn verwachting is dat de logistieke keten in tien jaar tijd zeker nog 20% efficiënter en effectiever kan zijn, mits de nieuwe mogelijkheden worden omarmd en toegepast.  

In 1999 kon niemand zich voorstellen dat in 2016 een leven zonder mobiele telefoon ondenkbaar is. Ieder tijdvak heeft zo zijn eigen ontkenning. Pakken wij nu wel de kansen die digitalisering ons biedt? En kunnen wij ons daarbij nu al wel voorstellen hoe de containeroverslag van de toekomst er uit ziet?

 

Jan Waas  

Directeur Technologie & Engineering - ECT

center center

U bent hier

Blog

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Innovatie gaat altijd door

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Vakmanschap is meesterschap

De toekomst is synchromodaal

Samenwerking is de sleutel tot succes