Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Het ontstaan van ECT

50 jaar geleden - in 1966 - bundelden zes bedrijven in Rotterdam hun krachten in een nieuw gezamenlijk bedrijf voor het lossen en laden van containers. Europe Container Terminus - ECT - was daarmee een feit. Alle zes initiatiefnemers - Cornelis Swarttouw, Müller-Progress, Nederlandse Spoorwegen, Pakhuismeesteren, Quick Dispatch, Thomsen’s Havenbedrijf - waren individueel of in kleiner verband al volop bezig zich voor te bereiden op de veelbelovende overslag van stalen laadkisten. Een nieuwe manier van goederenvervoer die in de Verenigde Staten reeds een voorzichtig succes was.

Als zes bedrijven verenigd in ECT stond men echter sterker om als eerste Europese haven ook in Rotterdam de hiervoor benodigde investeringen te doen. Men kon bovendien rekenen op de steun van de gemeente. Voor het nieuwe ECT stelde het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam aan de Prinses Margriethaven - onderdeel van de Eemhaven - ruimte beschikbaar voor het ontwikkelen van een speciale terminal voor de overslag van containers.

Eind augustus 1967 meerde hier als eerste schip de bijna 200 meter lange Atlantic Span van rederij Atlantic Container Line aan. De terminal was op dat moment 10 hectare groot, met een ruim 400 meter lange kade waarop één containerkraan stond. In een etmaal tijd werd bij het lossen en laden van de Atlantic Span net zoveel werk gedaan als in het stukgoed gebeurde in een week, zo schreef de krant Het Vrije Volk nadat het schip weer was vertrokken.

De Atlantic Span was overigens niet het eerste containerschip in Rotterdam. Ruim een jaar eerder - op 3 mei 1966 - markeerde de aankomst van de MS Fairland bij Quick Dispatch aan de Beatrixhaven het begin van een geregelde lijndienst van rederij Sea-Land vanuit de USA. Maar ook daarvoor al ging af en toe een container de haven in of uit aan boord van een conventioneel stukgoedschip.

Pioniers in de containeroverslag

U bent hier

Thema's

Het ontstaan van ECT

ECT 50 jaar prominent in de haven

3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus

Het begin van een nieuw tijdperk

ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding

50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie

Achterlandvervoer zit in ECT’s genen

Al meer dan een kwart eeuw bijzonder