Het ontstaan van ECT
ECT 50 jaar prominent in de haven
3 mei 1966 - Van oorlogsschuit tot containerreus
Het begin van een nieuw tijdperk
ECT’s wereldwijd meest gebruikte uitvinding
50 jaar ECT, 50 jaar sociale innovatie
Achterlandvervoer zit in ECT’s genen
Al meer dan een kwart eeuw bijzonder

ECT 50 jaar koploper in containeroverslag

Leo Ruijs - Chief Executive Officer ECT

Hoe ECT onze economie blijft ontwikkelen

Bart Kuipers - Erasmus Universiteit Rotterdam

Innovatie gaat altijd door

Paul van Bennekom

Op weg naar de containeroverslag van de toekomst…

Jan Waas - Directeur Technologie & Engineering ECT

Vakmanschap is meesterschap

Jasper Hooykaas - Directeur Operatie & HR

De toekomst is synchromodaal

Directeur Marketing & Sales ECT en binnen de Nederlandse Topsector Logistiek inspirator voor synchromodaal vervoer

Samenwerking is de sleutel tot succes

Dhr. Wim van der Leegte - president-directeur VDL Groep

Timeline

U bent hier

2016

01 januari 2016

50 jarig bestaan ECT

ECT bestaat dit jaar 50 jaar! De container veranderde de wereld, ECT veranderde de wereld van de container en met een blik op de toekomst zal ECT dat blijven doen. 50 jaar ECT. Connecting the Future.

2015

30 september 2015

Sluiting ECT City Terminal

De CMA CGM Sambhar is het laatste deepsea-schip dat de ECT City Terminal in de Eemhaven bezoekt. Inspelend op de steeds verdergaande schaalvergroting verschuift ECT definitief de resterende nog in de stad plaatsvindende operaties naar haar twee deepsea-terminals op de Maasvlakte. Na bijna 50 jaar sluit de ECT City Terminal - beter bekend als de Home Terminal - haar poorten.


Vertrek laatste schip

Eresaluut laatste schip

12 maart 2015

Opening EGS kantoor in München

European Gateway Services (EGS) opent een eigen kantoor in München. Met de opening van het kantoor in München kan EGS sneller en beter op de wensen van de klant inspelen, mede doordat kennis van de locale markt gecombineerd wordt met kennis van de processen in Rotterdam.

2014

24 september 2014

ECT versus HbR

ECT en HbR beëindigen hun langlopende conflict over de capaciteitsuitbreiding in de Rotterdamse haven.

02 september 2014

150.000.000 TEU

ECT slaat de 150 miljoenste TEU over sinds haar oprichting. ECT is daarmee de eerste containerterminaloperator in Europa die deze unieke mijlpaal bereikt.
"De mijlpaal van 150 miljoen TEU symboliseert de kracht van teamwork: van onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen per week het lossen en laden organiseren én met onze klanten die ECT al bijna 50 jaar het vertrouwen geven."

150000000

Spandoek ter ere van 150.000.000 TEU

07 april 2014

Verbrede Amazonehaven

De Amazonehaven wordt verbreed. Voor ECT betekent dit dat ULCS schepen beter afgehandeld kunnen worden. ECT heeft zelf ook een uitgebreid UCLS programma, om de steeds groter wordende zeeschepen van dienst te kunnen zijn en de klanten een optimale dienstverlening te kunnen bieden.

Marco Polo - Amazonehaven

De Amazonehaven

14 januari 2014

Aankomst reuzenkranen

Na een twee maanden lange zeereis arriveren vijf nieuwe kadekranen op de ECT Delta Terminal. De kranen maken onderdeel uit van een groter investeringsprogramma van ECT; het ULCS-upgrade programma, waarmee ECT haar klanten een state-of-the-art terminal biedt, klaar voor de toekomst.

Aankomst reuzenkranen

 

2013

05 september 2013

1.000.000ste truck move op de Euromax Terminal

De Euromax Terminal behandelt de één miljoenste truck en doet het lossen en laden ervan voortaan op afstand via beeldschermen vanuit kantoor.

04 juni 2013

Introductie ShoreTension

ECT participeert in een holding voor de wereldwijde exploitatie van ShoreTension: een uitvinding van de Rotterdamse roeiers (KRVE) voor het afmeren van schepen.

ShoreTension - How it works

 

 

2012

22 februari 2012

Intrede hybride AGV

De introductie van de hybride AGV vindt plaats. Dit is een belangrijke volgende stap in duurzame terminalautomatisering.

Hybride AGV

De hybride AGV

2011

30 juni 2011

AEO Status

De ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam krijgen van de Douane officieel de status Authorised Economic Operator (AEO). De twee ECT terminals kunnen hierdoor rekenen op belangrijke douanevereenvoudigingen en zodoende nog beter hun rol spelen in wereldwijde logistieke ketens.

12 januari 2011

100.000 containers in 1 week

ECT start het jaar met een overslag record: op de drie deep-sea terminals (ECT City Terminal, ECT Delta Terminal en Euromax Terminal Rotterdam) worden in één week meer dan 100.000 containers overgeslagen. Dat is een rij containers van de Maasvlakte naar Berlijn.

Cover Fast Forward 100.000

Cover Fast Forward Special

 

2010

11 november 2010

Lean & Green Award

ECT wint de eerste Lean & Green Award. De Lean & Green Award is een initiatief om duurzaam ondernemen in de logistieke sector te stimuleren. Later zal ECT ook nog de Lean & Green Star en de Personal Mobility Award (voor het bedrijfsvervoer) winnen.

Lean & Green logo

logo Lean & Green

01 augustus 2010

Oprichting European Gateway Services (EGS)

ECT start met dochteronderming European Gateway Services (EGS) een nieuwe service voor haar klanten. EGS specialiseert zich in synchromodaal vervoer - trein, barge en truck - naar het Europese achterland.

Synchromodality

2008

01 oktober 2008

Intrede electronische gegevensuitwisseling

Voor een optimale dienstverlening stelt ECT voor al haar deep-sea terminals 100% electronische gegevensuitwisseling (EDI) verplicht. Het elektronisch uitwisselen van gegevens brengt belangrijke voordelen met zich mee voor alle partijen in de logistieke keten, zoals het verminderen van fouten en het vergroten van veiligheid.

05 september 2008

Feestelijke opening Euromax en DBF

De Euromax Terminal en Delta Barge Feeder Terminal worden spectaculair geopend. Voor de Euromax is de alliantie (Cosco, "K" Line, Yang Ming en Hanjin) de partner van ECT. Met de Barge Feeder Terminal neemt de rol van ECT als Europese feederhub verder in belang toe.

2004

01 juli 2004

ISPS Code

ECT voldoet aan de wereldwijde ISPS Code voor een betere beveiliging van terminals en schepen tegen terrorisme.

 

2002

01 januari 2002

ECT wordt onderdeel van HPH

Hutchison Port Holdings verwerft de meerderheid van de ECT-aandelen. ECT wordt daarmee een volwaardig onderdeel van dit wereldconcern met thuisbasis Hongkong. De letters ECT staan voortaan voor Europe Container Terminals.

HPH Worldmap

HPH Wereldkaart

ECT corporate mark

Logo ECT

2000

30 november 2000

Ingebruikname Rail Service Centre

 Met een enorm vuurwerk wordt op 30 november 2000 het nieuwe Rail Service Center (RSC) Maasvlakte officieel in gebruik genomen.

Opening RSC

Vuurwerk tijdens de opening

 

1999

30 september 1999

Nieuwe eigenaren

ECT krijgt nieuwe eigenaren in Hutchison Port Holdings, Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, ABN Amro en Stichting Werknemersaandelen ECT.

 

16 september 1999

Ingebruikname DDW

Op de Delta Terminal komt de eerste 450 meter van de nieuwe Delta Dedicated West (DDW) in gebruik. Op 16 september wordt het eerste schip behandeld met het DDW systeem. Dat betekent dat er binnen een jaar na de eerste schetsen een volledig robotsysteem succes in de lucht is gekomen.
Om efficiënt om te gaan met de ruimte, gaat ECT 4-hoog stapelen op de DDW. Topschakers Kasparov en Timman spelen op de Delta Terminal een schaakwedstrijd met het tot schaakstukken omgetoverde containers.
Schaakspel
De schaakwedstrijd

25 augustus 1999

Inlandterminals in Duisburg en Willebroek

ECT opent haar eigen terminals in het Duitse Duisburg en Belgische Willebroek. Beide strategisch gelegen, in de buurt van vele distributiecentra.

DeCeTe right up to your frontdoor

1997

26 mei 1997

Intrede Cargo Card

De intrede van de CargoCard. Dit is een biometrische identificatiepas voor truckchauffeurs. Deze kaart zorgt naast veiligheid ook voor een aanzienlijke tijdbesparing, chauffeurs hoeven hun cabine niet meer uit, maar identificeren zich met hun linkerhand.

Identificatie vanuit de cabine met de CargoCard

 

1996

26 september 1996

Opening Delta Dedicated East

Delta Dedicated East (DDE) gaat van start. Bij de officiële opening op 26 september is Kroonprins Willem-Alexander de eregast. De eerste klant wordt de Global Alliance; de rederijen Nedlloyd, APL, MOL MISC en OOCL.
Op 2 juli in van dit jaar werd officieel het eerste schip al behandeld.
 

 

1993

25 juni 1993

Ingebruikname Delta/Sea-Land Terminal

De geautomatiseerde Delta/Sea-Land Terminal komt in bedrijf. De officiële opening gebeurt door Koningin Beatrix. Dit is de eerste geautomatiseerde terminal in de wereld.

20 years of automation (2013)

1989

01 juli 1989

Fusie ECT, Quick Dispatch & Müller Thomsen

ECT fuseert met Quick Dispatch en Müller Thomsen. De afkorting ECT krijgt daarmee een nieuwe inhoud: Europe Container Terminal verandert in Europe Combined Terminals. Het bedrijf omvat in eerste instantie 2 divisies: ‘containerized’ en ‘customized’. Tot deze laatste divisie behoren alle stukgoedactiviteiten, zoals de overslag van auto’s, hout, papier, staal en dergelijke.

De twistlock is jaren lang het symbool van ECT. Na de fusie werd gekozen voor een nieuw logo, met de bolder als symbool.

1988

14 april 1988

25 jarig contract ECT en Sea-Land

ECT en Sea-Land tekenen een nieuw 25-jarig contract. De rederij krijgt een exclusieve terminal op de Maasvlakte volgens een nog nooit vertoond geautomatiseerd concept met Automated Guided Vehicles (AGV's) en automated Stacking Cranes (ASC's).

Artist impression van concept AGV

1985

29 maart 1985

Opening ECT Delta Terminal

Burgemeester Peper van Rotterdam opent officieel de Delta Terminal. Het is het begin van een nieuw tijdperk voor ECT.

1983

28 december 1983

Record: 1.000.000 containers

Voor het eerst behandelt ECT meer dan 1 miljoen containers in één jaar. Dat gebeurt nog volledig in de Eemhaven, die inmiddels al enige tijd als Home Terminal bekend staat.

De 1.000.000ste container van 1983

1982

27 augustus 1982

Feestelijke opening achterlandterminal Venlo

In Venlo neemt ECT railterminal Venlo in gebruik als verzamel- en distributiepunt voor containerlading van en naar Duitsland en de rest van de Europa. ECT had hierin een voortvarende strategie, om de concurrentiepositie van Rotterdam te behouden. Deze terminal maakt nog altijd deel uit van de eigen inlandterminals van ECT en het netwerk van European Gateway Services.

Venlo Terminal in 1982

Venlo Terminal in 1982

Melons by barge - Inlandterminal Venlo

 

28 april 1982

Aanvang bouw Delta Terminal

Op 28 april wordt het feestelijke startsein voor de bouw van de Delta Terminal op de Maasvlakte gegeven. Al een aantal keren eerder kreeg ECT vanuit de gemeente Rotterdam het voorstel het bedrijf vanuit de Eemhaven te verplaatsen naar de Maasvlakte, om de structurele ruimteproblemen aldaar op te lossen.

De Delta Terminal in aanbouw  

Officiële startsein bouw

1980

01 oktober 1980

Invoering 5 ploegendienst

ECT is het eerste bedrijf waarbij de 5 ploegendienst wordt ingevoerd. Na de dagdienst ging men vijf dagen naar huis, twee meer dan in het vierploegen systeem. De werknemers liepen nu ook geen zevendiensten meer achter elkaar, maar vijf. Dit alles met het oog op het sociaal welzijn van de medewerkers.

1974

23 december 1974

Record: 500.000 containers in 1 jaar

ECT behandelt voor het eerst 500.000 containers in 1 jaar. Een nieuw record voor deze tijd! De container was van rederij Sea-Land.

500.000ste container
De 500.000ste container

1971

01 januari 1971

Eigen CAO voor ECT

ECT krijgt per 1 januari voor het eerst een eigen cao. Die maakt het mogelijk om echt volcontinu te werken - 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat gebeurt in een 3-ploegendienst.

 

1970

27 april 1970

Rederij Sea-Land krijgt een eigen terminal

Binnen het ECT-complex in de Eemhaven krijgt rederij Sea-Land in de Prins Willem-Alexanderhaven een eigen terminal. Prinses Margriet verricht op 27 april de officiële opening.

Rederij SeaLand krijgt eigen terminal

Prinses Margriet verricht de opening

1967

31 augustus 1967

ECT krijgt eigen terminal aan Prinses Margriethaven

In de loop van 1967 krijgt ECT een eigen terminal aan de Prinses Margriethaven. De Atlantic Span van rederij ACL is op 31 augustus het eerste schip dat hier voor de kade komt. ECT beschikt op dat moment over 1 kraan.

ECT krijgt eigen terminal aan Prinses Margriethaven

De Atlantic Span van rederij ACL

1966

03 mei 1966

MS Fairland in de haven van Rotterdam

De MS Fairland van rederij Sea-Land bezoekt de haven van Rotterdam; dit wordt algemeen gezien als het begin van de containerlijnvaart. Het schip meert af bij Quick Dispatch in de Eemhaven. Het is het begin van een revolutie in de Rotterdamse overslagsector en de aanleiding voor de Nederlandse Spoorwegen, Quick Dispatch, Thomsen's Havenbedrijven, Cornelis Swarttouw, Müller-Progress en Pakhuismeesteren om zich serieus op deze nieuwe activiteit te richten middels het speciaal daarvoor opgerichte bedrijf: Europe Container Terminus (ECT).

MS Fairland

MS Fairland in de Eemhaven