ECT Delta Terminal

Kerncijfers
ECT Delta Terminal

Europahaven/Amazonehaven  
Totale oppervlakte 265 ha
Kadelengte 3,6 km
Waterdiepte

16,65 m

  max 17,5 m

 

ECT Delta Barge Feeder Terminal

Beerkanaal  
Totale oppervlakte 7,5 ha
Kadelengte 0,8 km
Waterdiepte 10.5 m

Adres

ECT Delta Terminal
Europaweg 875
Havennummer 8200
3199 LD Rotterdam (Maasvlakte)

Postbus 7385
3000 HJ Rotterdam

T (31-181) 27-8278
F (31-181) 27-8315
E-mail info@ect.nl 

 

 

First port of call in Europa

Op de Maasvlakte direct aan de Noordzee kunnen de allergrootste schepen 24/7 zonder beperkingen van tij of sluizen vol beladen aanmeren bij de ECT Delta Terminal. De diepgang hier voor de kant is 16,65 meter. Schepen liggen gemeten vanaf de havenmond binnen een uur vast aan de kade. Veel rederijen, ECT behandelt alle grote wereldwijd opererende containerrederijen, kiezen de ECT Delta Terminal daarom als hun ‘first port of call’ in Europa. De ECT Delta Terminal is hierdoor tevens Europa’s belangrijkste feederhub. Direct aansluitend op het deep-sea verkeer onderhouden feeders frequente verbindingen met meer dan honderd andere havens, verspreid over heel Europa en Noord-Afrika.

Optimaal efficiënt

De ECT Delta Terminal is onder meer bekend vanwege het feit dat het de eerste geautomatiseerde terminal ter wereld was. De terminal werkt nog steeds volgens dit state-of-the-art automatische principe. ECT staat als uitvinder / grondlegger voor 45 jaar innovatief ondernemerschap. Op de ECT Delta Terminal zorgt een vloot van 265 Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) voor het vervoer van de containers tussen de kade en de stack; in dit opslaggebied doen bijna 140 automatische stapelkranen (Automated Stacking Cranes of ASC’s) het werk. De stack heeft 3250 aansluitingen voor reefercontainers. Het bedrijf Delta Reefer Care zorgt dat al deze reefercontainers 24/7 optimaal worden behandeld. De aansturing van het totale automatische cluster gebeurt via een geavanceerd Proces Control System.

Draaischijf voor Europees transport

Direct aansluitend op het deep-sea vervoer is de ECT Delta Terminal één van de meest prominente draaischijven voor Europees transport. Wekelijks wordt het terminalcomplex bezocht door honderden feeders, rail- en binnenvaartshuttles en circa 20.000 vrachtwagens. De afhandeling van feeder- en binnenvaartschepen gebeurt zowel aan dezelfde kades waar de grootste schepen worden afgehandeld als op de dedicated Delta Barge Feeder Terminal op de kop van het Delta-complex. Binnenvaartschepen kunnen bovendien terecht op de aparte binnenvaartterminal aan het Hartelkanaal. De ECT Delta Terminal beschikt verder over twee eigen railterminals: de Oostelijke Rail Terminal en de Rail Terminal West en is daarmee direct aangesloten op het (inter)nationale spoornetwerk. De afhandeling van vrachtwagens is op de ECT Delta Terminal optimaal dankzij een vergaande combinatie van automatisering en zelfwerkzaamheid door bezoekende chauffeurs. De klanten van de ECT Delta Terminal kunnen vanzelfsprekend ook profiteren van ECT’s European Gateway Services.