Euromax Terminal Rotterdam

Kerncijfers Euromax Terminal Rotterdam (fase 1)

Yangtzehaven  
Totale oppervlakte 84 ha
Kadelengte 1,5 km
Waterdiepte  NAP -/-16,65 m
(max. 19,6 m)

Adres

Euromax Terminal Rotterdam
Maasvlakteweg 951
Havennummer 9830
3199 LZ Rotterdam (Maasvlakte)

Postbus 7400
3000 HJ Rotterdam

T (31-181) 37-7377
F (31-181) 37-7300
E-mail

 

 

 

Euromax Terminal Rotterdam

De Euromax Terminal Rotterdam is één van de meest geavanceerde en milieuvriendelijke containerterminals ter wereld. De automatische terminal ligt in de noordwesthoek van de Maasvlakte, vrijwel direct aan de Noordzee. De Euromax Terminal Rotterdam is speciaal ontworpen voor het snel, veilig en efficiënt afhandelen van de allergrootste containerschepen. De diepgang voor de kant is 16,65 meter, wanneer de groei van de containerschepen doorgaat is het havenbekken eenvoudig verder te verdiepen tot 19,60 meter. De kranen op de Euromax Terminal Rotterdam reiken 23 containers breed. Vanaf de haveningang liggen Ultra Large Container Carriers zonder beperkingen door tij of sluizen net als bij de ECT Delta Terminal binnen een uur vast aan de kade.

Hoge productie

Het automatische concept zoals bekend van de ECT Delta Terminal, is op de Euromax Terminal Rotterdam verder verfijnd en uitgebreid. Alle kadekranen op de Euromax Terminal Rotterdam zijn semi-automatisch en uitgerust met een tweede trolley voor een nog hogere productie. Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) verzorgen het transport van de containers tussen kade en stack. Daar wordt in elk van de tientallen stacklanen het werk gedaan door twee automatische stapelkranen (Automated Rail Mounted Gantry cranes of ARMG’s), één aan de zeezijde, één aan de landkant. Dit creëert optimale efficiency. In de stack zijn bijna 2150 aansluitingen voor reefercontainers. Het bedrijf Delta Reefer Care zorgt dat al deze reefercontainers 24/7 optimaal worden behandeld.

Achterlandvervoer

Feeders en binnenvaartschepen hebben op de Euromax Terminal Rotterdam alle ruimte aan de deep-sea kade. Aan beide uiteinden zijn aparte binnenvaart-/feederkranen geplaatst. Treinen worden afgehandeld op de eigen railterminal met twee kranen en zes sporen, die net als de railterminals van de ECT Delta Terminal direct aansluiting biedt op de Havenspoorlijn en Betuweroute. Truckchauffeurs die zijn voorgemeld en zich kunnen identificeren met de Cargo Card hoeven bij de Euromax Terminal Rotterdam alleen nog hun cabine uit bij het af- en/of opzetten van de container(s). Alle formaliteiten handelt men af vanuit de vrachtwagen. De klanten van de Euromax Terminal Rotterdam kunnen vanzelfsprekend ook profiteren van ECT’s European Gateway Services.