Samen met logistieke partners

Optimale doorstroming

Voor Hutchison Ports ECT Rotterdam zijn de feeder-, spoor-, binnenvaart- en wegvervoerders onmisbare logistieke partners. Zij verbinden de deep-sea terminals met de Europese markt. In nauwe afstemming met alle logistieke partners zorgt ECT Rotterdam steeds voor een optimale doorstroming en worden wekelijks tienduizenden vrachtwagens en honderden feeders, treinen en binnenvaartschepen afgehandeld.

Trucks vlot en veilig over de terminals

ECT Rotterdam streeft er naar alle vrachtwagens op zijn terminals vlot en veilig af te handelen. Voorwaarde is dat vervoerders de komst van hun chauffeurs goed voormelden. Eenmaal op de terminal kan een chauffeur met behulp van de Cargo Card (een persoonsgebonden, slimme identificatiekaart) een groot deel van zijn bezoek dan zelf in goede banen leiden. Op de ECT Euromax terminal bijvoorbeeld hoeft een chauffeur alleen nog bij het op- en afzetten van een container om reden van veiligheid even zijn cabine uit.

Alle aandacht voor feeders

Feeders behandelt ECT Rotterdam in principe aan de deep-sea kades, waar ook de lading van de aansluitende deep-sea schepen wordt gelost en geladen. De feederrederijen melden hun bezoekende feeders op één centraal punt bij ECT Rotterdam aan. Feederschepen zijn zo optimaal aan de kades in te passen. Op de ECT Delta terminal biedt de Delta Barge Feeder Terminal bovendien extra capaciteit om feeders af te handelen.

Speciale faciliteiten voor de binnenvaart

Ook alle binnenvaartschepen behandelt ECT Rotterdam zoveel mogelijk aan de deep-sea kades waar hun lading ‘thuis hoort’. Speciale binnenvaartkranen maken het lossen en laden hier nog efficiënter. Net als in de feedersector melden binnenvaartoperators de komst van hun schepen op één centraal punt bij ECT Rotterdam aan. Op die manier is steeds een optimale planning en inpassing aan de kades mogelijk. Op de ECT Delta terminal bieden de Delta Barge Feeder Terminal en de Hartelterminal de binnenvaart bovendien extra capaciteit.

Eigen railterminals

Voor het efficiënt lossen en laden van shuttletreinen beschikt ECT Rotterdam op de Maasvlakte over drie eigen railterminals. De Rail Terminal West (zes sporen) en de Oostelijke Rail Terminal (vier sporen) zijn onderdeel van de ECT Delta terminal, terwijl de ECT Euromax terminal een eigen railterminal heeft met eveneens zes sporen. In goede afstemming met de railoperators bereidt ECT Rotterdam ieder treinbezoek optimaal voor; zo wordt voor een soepele en snelle afhandeling gezorgd.