Knooppunt van modaliteiten

Begin- en eindpunt

ECT’s deep-sea terminals zijn het begin- en eindpunt van wekelijks honderden railshuttles, binnenvaartshuttles en feeder services. Daarnaast bezoeken iedere week gemiddeld 20.000 trucks de deep-sea terminals. Voor alle vier modaliteiten biedt ECT state-of-the-art faciliteiten, zoals eigen railterminals en aparte binnenvaart- en feederkades. Wegvervoerders kunnen door het elektronisch voormelden van hun komst en het gebruik van de Cargo Card hun terminalbezoeken optimaal efficiënt laten verlopen.

Als vooraanstaand knooppunt van modaliteiten biedt ECT klanten alle voordelen van synchromodaal vervoer. Bedrijven kunnen steeds uit meerdere modaliteiten - spoor, binnenvaart, feeder, truck - de voor dat moment beste optie kiezen. Wanneer nodig (bijvoorbeeld vanwege snelheid of stremmingen) kan men bovendien eenvoudig van modaliteit switchen. Voor elke situatie is zo de beste vervoerscombinatie mogelijk. Deelnemers zijn altijd verzekerd van optimaal flexibel en duurzaam achterlandtransport.

Spoor

De drie eigen railterminals van ECT op de Maasvlakte bieden rechtstreeks toegang tot het Europese spoorwegnet. De railterminals zijn onder meer het begin- en eindpunt van de Betuweroute, de speciale goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland. Wekelijks verbinden meer dan 100 shuttletreinen de deep-sea terminals van ECT efficiënt en duurzaam met alle belangrijke economische centra in heel Europa. Steeds meer inlandterminals zijn daarbij onderdeel van het achterlandnetwerk dat ECT voor klanten ontwikkelt in het kader van European Gateway Services (EGS).

Binnenvaart

 


De ligging van Rotterdam aan de monding van de rivieren Rijn en Maas biedt bedrijven een unieke optie voor vervoer van containers over het water. Binnenvaartschepen verbinden de ECT-terminals efficiënt, betrouwbaar en duurzaam met tal van bestemmingen in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Zwitserland. Eén schip kan tot meer dan 500 TEU (Twenty feet Equivelant Units) tegelijk vervoeren. Steeds meer inlandterminals zijn daarbij onderdeel van het European Gateway Services netwerk.

Feeders

Rotterdam is Europa’s belangrijkste feederhub. Bij de ECT deep-sea terminals op de Maasvlakte kunnen de allergrootste containerschepen onder alle omstandigheden vol beladen aanmeren. Voor tal van lijndiensten van de grote deep-sea rederijen is Rotterdam daarom de eerste Europese aanloophaven. Feederschepen distribueren de containers vervolgens in hoge frequentie naar kleinere havens in de UK, Ierland, Scandinavië, de Baltische staten, Spanje, Portugal, enz. (en vice versa). Bij ECT is alles er op gericht om deep-sea schepen en feeders zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Via de Delta Barge Feeder Terminal biedt ECT feederklanten bovendien extra service.  

Truck

 


De ECT-terminals liggen direct aan de snelweg A15, die toegang biedt tot het verdere Europese snelwegennet. Een groot deel van Europa is binnen 24 uur bereikbaar. Ook voor trucks zijn de ECT-terminals 24/7 geopend. Zo is wegvervoer tevens een aantrekkelijke optie in de rustigere uren in de avond en de nacht.