U bent hier

10 jaar European Gateway Services

10 jaar European Gateway Services

Service met een hoofdletter S

European Gateway Services (EGS) bestaat tien jaar. Als transportproduct van Hutchison Ports ECT Rotterdam biedt het klanten een uitgebreid netwerk voor Europees achterlandvervoer. Via frequente spoor- en binnenvaartdiensten zijn Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks verbonden met bestemmingen in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Met dit als sterke basis wil EGS zich de komende jaren met name door haar service verder in de markt onderscheiden.

EGS onderhoudt momenteel spoor- en binnenvaartverbindingen van en naar twaalf verschillende bestemmingen. Begin- en eindpunt zijn zowel de ECT Delta en de ECT Euromax, als ook de andere deepsea-terminals op de Rotterdamse Maasvlakte en de terminals in Antwerpen. EGS biedt klanten op die manier een breed netwerk, waarvan steeds meer partijen de voordelen zien. Circa 80 procent van de opdrachtgevers boekt binnen het EGS-netwerk lading op meerdere verbindingen. Daarbij onder meer aangetrokken door de hoge frequenties en de bewezen betrouwbaarheid van de dienstverlening. De on-time performance ligt boven de 90 procent.

Kwaliteit boven kwantiteit

EGS heeft er tien jaar hard voor gewerkt om dit te bereiken. In de beginperiode ging daarbij veel aandacht uit naar het creëren van een zo groot mogelijk netwerk. Gaandeweg is die aandacht steeds meer verschoven naar het verder verhogen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening en minder naar uitbreiding. EGS investeert nu in verbindingen waarop het geheel of gedeeltelijk zelf de regie kan voeren. Op die manier kan men zich voor de klant echt onderscheiden. Daarbij samenwerkend met meerdere loyale vervoerspartners die voor EGS het feitelijke transport uitvoeren.

Netwerk is de basis

In de dienstverlening van EGS aan klanten staat de kracht van het netwerk centraal. General Manager EGS, Paul Zoeter: “Naast Rotterdam vormen ook Hutchison Ports Venlo, Hutchison Ports Duisburg en Hutchison Ports Belgium (Willebroek) een belangrijk onderdeel van onze organisatie en ons transportproduct. De inlandterminals bieden EGS ook zelf aan als onderdeel van hun portfolio.” Op elk van de drie inlandterminals heeft EGS eigen teams voor customer service en de transportplanning van treinen en binnenvaartschepen met bestemming en herkomst Rotterdam en Antwerpen. Lokale klanten hebben daarmee een eigen aanspreekpunt. Vanuit Rotterdam houdt een vierde team zich bezig met de customer service en de transportplanning van de EGS-treinen van en naar Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Streven is dat, nog meer dan nu, klanten de weg naar hun lokale customer service teams gaan weten te vinden voor boekingen door het gehele netwerk. Zoeter: “Wij werken voor klanten naar een echte one-stop-shop toe.”

‘Wij werken voor klanten toe naar een echte one-stop-shop’

Vanuit die netwerkgedachte kijkt EGS ook continu waar voor de klant synergie mogelijk is. Bijvoorbeeld door treinen die komend vanuit Rotterdam bij Hutchison Ports Venlo worden gelost, hierna met lege containers door te leiden naar Hutchison Ports Duisburg. Voor de klant wordt zo de meeste effectieve repositionering van zijn empties gerealiseerd. Netwerkmanager Sander Joosten is op die manier voortdurend bezig met het optimaal benutten van het netwerk. “Ons doel is een zo goed mogelijke uitvoering van alle vervoersvragen te realiseren.”

Voortvarende start

EGS hoefde in 2010 niet vanaf nul te beginnen. Al in 1982 was ECT vanuit Rotterdam een spoorverbinding met Venlo gestart en had daar tevens een eigen inlandterminal geopend. Later volgden zelfde soort initiatieven in Duisburg en Willebroek. Door deze reeds bestaande achterlandactiviteiten onder één noemer te brengen, kon EGS in 2010 een voortvarende start maken. Daarbij naast rederijen ook logistieke dienstverleners en verladers aansprekend als nieuwe klantgroepen.

Sterke aanwezigheid in Zuid-Duitsland en Oostenrijk

Een belangrijke mijlpaal in tien jaar EGS was in 2012 de stap naar Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Regio’s die voor hun overzeese vervoer traditioneel de spoorroute via de Noord-Duitse havens kozen. EGS heeft volop geïnvesteerd in het promoten van een alternatieve treinverbinding via Rotterdam. Door een lange adem te tonen, is het daarin ook daadwerkelijk geslaagd. Zowel voor import als export is in Zuid-Duitsland en Oostenrijk een brede klantbasis gecreëerd. Commercial Executive Marilyne van Hoey Smith: “Door volhouden heeft EGS in Zuid-Duitsland marktaandeel opgebouwd. Wij zijn daar voor rederijen en logistieke dienstverleners een serieuze marktpartij. De route staat nadrukkelijk op de kaart. Het is echt een groot voordeel dat Rotterdam voor veel deepsea-rederijen de eerste en laatste Europese aanloophaven is.” Ook in het noorden van Duitsland timmert EGS nu aan de weg. “Wij hebben geen directe verbindingen met Noord-Duitsland, maar veel grote logistieke dienstverleners en rederijen hebben hier wel hun hoofdkantoor. De beslissingen over de grote ‘pakketten’ worden veelal daar genomen. Dus het is nu tijd om ook daar onze naam sterker te vestigen.”

Meer doen voor klanten

Met een stabiel netwerk dat anno 2020 staat als een huis wil EGS nu nog meer werk maken van de dienstverlening aan klanten. Streven is Service te bieden met een hoofdletter S. De basis hiervoor is de verdere uitrol van interne IT-systemen voor geavanceerd plannen, digitale informatie-uitwisseling en op de voet kunnen volgen van lading door het netwerk. Ook klanten krijgen via een online klantenportaal steeds meer mogelijkheden om zelf mee te sturen. EGS wil voor die klant bovendien ook in praktische zin meer doen. Door het regelen van douanedocumentatie (T1), het bieden van direct trucking, het verzorgen van reefervervoer, het wegen van containers, etc. wordt klanten steeds meer opties geboden. Zoeter: “Wij willen echt het verschil maken in dienstverlening. De klant moet EGS ervaren als koploper in service.”

‘Wij willen het verschil maken in dienstverlening. De klant moet EGS ervaren als koploper in service’

Synchromodale voorloper

EGS blijft zich daarbij ook inzetten voor synchromodaal vervoer. In dit tien jaar terug door ECT geïntroduceerde logistieke concept zijn flexibiliteit in tijd, modaliteit en/of route het uitgangspunt voor een optimale organisatie van het transport. Zoeter: “Synchromodaal vervoer is voor EGS geen doel op zich, maar een extra service voor het bieden van optimale vervoersoplossingen.” In de praktijk gebeurt dit bijvoorbeeld door afspraken met klanten over vrijheden voor EGS in modaliteitskeuze - trein of binnenvaartschip - op de verbindingen met Venlo en Duisburg. Van en naar Zuid-Duitsland en Oostenrijk vult EGS het concept in door flexibiliteit in routes. Is de trein op één van de vier bestemmingen - Kornwestheim (Stuttgart), Neurenberg, München, Linz - vol, dan krijgt de klant de optie om zijn lading via een van de drie andere locaties te vervoeren.

“In tien jaar tijd zijn wij echt een betere achterlandoperator geworden,” zo besluiten Zoeter en Van Hoey Smith die beiden vanaf het begin EGS hebben helpen mee opbouwen. “EGS staat in de markt als een sterk ECT-merk. Daarbinnen blijven wij voortdurend werken aan het verder verbeteren van onze dienstverlening.”