U bent hier

5000ste rit Betuwe Express; 10 jaar over het spoor heen en weer tussen Rotterdam en Duisburg

5000ste rit Betuwe Express; 10 jaar over het spoor heen en weer tussen Rotterdam en Duisburg

Eind 2019  verbond de Betuwe Express van European Gateway Services (EGS) de deepsea-terminals op de Rotterdamse Maasvlakte al voor het tiende jaar betrouwbaar en snel over het spoor met de inlandterminal Hutchison Ports Duisburg in Duitsland. In 5000 ritten zijn met de trein inmiddels meer dan 400.000 containers (TEU) vervoerd. Goed voor ruim 37.500 ton CO2-reductie ten opzichte van vervoer over de weg.

“Voor lading die vanuit Rotterdam snel en duurzaam door moet naar Noordrijn-Westfalen is de Betuwe Express de beste keuze,” aldus Leo Steegs (Sales Executive EGS) “Qua transittijd is deze trein onverslaanbaar. Een container die ’s avonds uit de haven vertrekt, is de volgende ochtend vroeg in Duisburg beschikbaar voor de laatste mijl naar het warehouse. Met name voor verladers en expediteurs actief in fast moving consumer goods, elektronica of andere goederen met hoge waarde is dat een belangrijke meerwaarde. Andersom geldt die snelheid vanzelfsprekend ook voor het vervoer vanuit Duisburg naar de Maasvlakte.”

Breed vervoersaanbod

De Betuwe Express is onderdeel van het brede, betrouwbare vervoersaanbod van EGS tussen Rotterdam en Duisburg. In beide richtingen rijden wekelijks volgens een vast schema drie treinen en zijn er vijf binnenvaartafvaarten die in de Rotterdamse haven merendeels gebruikmaken van fixed windows. EGS bedient daarmee alle deepsea-terminals op de Maasvlakte. In Duisburg is het begin- en eindpunt Hutchison Ports Duisburg, bij velen beter bekend onder de vorige naam DeCeTe. De Betuwe Express heeft elke rit een capaciteit van 100 TEU. De tractie wordt geleverd door RTB Cargo, dat energiezuinige elektrische locomotieven inzet. De trein is hierdoor de meest milieuvriendelijke modaliteit.

‘Klanten die via EGS de combinatie tussen spoor en binnenvaart maken, creëren voor zichzelf continuïteit’

Continuïteit en zekerheid

Het gebruik van het spoor is via EGS eenvoudig synchromodaal te combineren met vervoer via de binnenvaart. Moet het snel, dan gaat de container op de trein. Heeft het iets minder haast, dan komt de rivier in beeld. Steegs: “Klanten die via EGS de combinatie tussen spoor en binnenvaart maken, creëren voor zichzelf continuïteit. De ervaring leert dat in laagwaterperiodes altijd veel vraag is naar extra treincapaciteit. Daaraan is op dat moment maar beperkt te voldoen. Wie door het jaar heen al structureel de trein inzet, heeft ook dan zekerheid.”  

‘Qua transittijd is de Betuwe Express onverslaanbaar’

Tijd en kosten besparen

Een extra optie bij vervoer via de Betuwe Express is het gebruik van een paperless service. Containers reizen in dat geval onder de douanevergunning van Hutchison Ports ECT Rotterdam (waarvan EGS een onderdeel is) op de trein van de Maasvlakte naar Hutchison Ports Duisburg. De inlandterminal fungeert hier als grensoverschrijdende extended gate. Op de deepsea-terminals van ECT in Rotterdam zijn zodoende geen douanehandelingen nodig. Dat bespaart tijd en kosten. Pas op het moment dat de lading in Duitsland de inlandterminal verlaat, hoeft de opdrachtgever de douaneformaliteiten in orde te maken.

Verder vervoer is vanuit Hutchison Ports Duisburg erg eenvoudig. De inlandterminal ligt in het hart van Noordrijn-Westfalen, een markt met achttien miljoen consumenten. De direct naastgelegen railterminal van Duss biedt bovendien doorverbindingen naar zo’n 70 bestemmingen elders in Duitsland en verder weg in Europa. Steegs: “En wij blijven de Betuwe Express voortdurend verbeteren. Bijvoorbeeld door zodra dit wordt toegestaan met treinen van 740 meter lengte te gaan rijden.”