Hutchison Ports ECT Delta rijdt de voor een douanecontrole geselecteerde containers voortaan op het eigen terminalterrein door een hypermoderne containerscanner. De in de eerste helft van 2018 in gebruik genomen douane-installatie combineert de nieuwste technieken voor dual view met de mogelijkheid om in één keer tien TEU aan een controle te onderwerpen. Dat maakt deze containerscanner uniek in de wereld. En het allerbelangrijkste: de logistiek verbetert aanzienlijk.
Het scannen van tien TEU tegelijk gebeurt door de containers op een Multi Trailer System (MTS) door de nieuwe containerscanner te rijden. De 80 meter lange treintjes op rubber banden zijn op de ECT Delta al jaren in gebruik voor het interne terminaltransport en bewijzen nu ook hun waarde voor het uitvoeren van efficiënte controles. Omgeven door tal van zekerheden voor een veilige werkwijze rijdt een MTS-chauffeur zijn lading van vijf 40-voets containers of tien 20-voets containers in één keer door de scanner heen. Teamleider van de Scan bij de Douane Haven Rotterdam, Eric Hogenbirk: “Via dual view kunnen wij zowel van de zij- als van de bovenkant met röntgenstralen door de container kijken. Dual view geeft ons zo een completer beeld van de inhoud. Dat maakt het minder vaak noodzakelijk om containers alsnog open te maken voor verdere fysieke controle.”
Soms heeft de analyse al plaatsgevonden voordat de container terug is op zijn plek in de stack
Volautomatisch
De containerscanner werkt volautomatisch. De aansturing en de analyse van de scanbeelden gebeurt vanuit het douanekantoor elders op de Maasvlakte. Rondom de installatie op het ECT-terrein is de meeste tijd geen douanemedewerker te zien. Basisafspraak is dat elke voor een scancontrole geselecteerde container binnen 36 uur na lossing vanaf het zeeschip is gescand en de beelden zijn geanalyseerd. “Op het moment dat een MTS bij de containerscanner komt aanrijden, krijgen wij automatisch een signaal,” aldus Hogenbirk. In de commandopost kunnen de beelden vervolgens real-time worden bekeken of (al naar gelang het tijdstip en de beschikbare capaciteit) eerst worden gebufferd voor analyse op een iets later tijdstip. “Die analyses gebeuren altijd volgens het principe van first in, first out. Soms heeft de analyse al plaatsgevonden voordat de container terug is op zijn plek in de stack.” Mits er geen onregelmatigheid is geconstateerd, gebeurt direct daarna de vrijgave in het terminalsysteem van ECT en is de container beschikbaar voor verder vervoer.
Tien MTS-treinen in plaats van honderd containers op losse chassis scheelt heel veel transportbewegingen
Duidelijke verbetering
Voor de ECT Delta en de klanten van de terminal is de nieuwe manier van controleren een aanzienlijke verbetering. ECT’s Operations Manager Ton Leenderts: “Voorheen moesten wij geselecteerde containers één voor één op een chassis vanaf de terminal overrijden naar het scanapparaat bij het douanekantoor aan de andere kant van de doorgaande weg. Daar vond dan container na container de controle plaats. Nu stellen wij op basis van de input van de Douane steeds complete MTS-treintjes samen. Op elk geschikt moment kunnen wij die op ons eigen terrein door de containerscanner rijden. De capaciteit is feitelijk ongelimiteerd. Tien MTS-treinen in plaats van honderd containers op losse chassis scheelt bovendien heel veel transportbewegingen.”
Soepele doorgang
De voordelen van een eigen containerscanner hebben zich in de prille praktijk inmiddels volop bewezen. Operations Manager Jan Molenaar: “Tijdens het recente, zeer drukke fruitseizoen konden wij het aanbod van door de Douane voor een scancontrole geselecteerde containers goed bijhouden. In het verleden waren er vaak issues over wachttijden. Ontvangers van vers fruit en dergelijke willen altijd snel hun lading hebben. Voorheen werden wij veelvuldig door hen gebeld over het moment van beschikbaarheid van hun containers; nu hoorden wij nauwelijks vragen daarover.”
Lang gekoesterde wens
De eigen containerscanner was voor de ECT Delta een lang gekoesterde wens. Samen met buurman APM Terminals Rotterdam (APMTR) was het de enige terminal op de Maasvlakte zonder een dergelijke eigen installatie. Dat vormde een serieus concurrentienadeel. Leenderts: “Vijf jaar geleden zijn wij de discussie gestart en drie jaar terug hebben wij een akkoord bereikt met de Douane over de bouw van de containerscanner. De Douane heeft daarbij geïnvesteerd in de installatie en ECT in de omliggende infrastructuur.”
Samenwerking Douane en bedrijfsleven
Hogenbirk sluit af: “Als Douane zijn wij er om te controleren, maar wij doen dat met zo min mogelijk oponthoud voor de logistieke keten. Wij streven naar een goede samenwerking met het bedrijfsleven, zodat lading snel richting achterland kan. Elke container die voor een scancontrole niet eerst apart op een chassis naar ons douanekantoor hoeft, scheelt enorm veel tijd.”