Direct aansluitend op het deepsea-vervoer biedt European Gateway Services (EGS) een veelheid aan duurzame transportdiensten van en naar de belangrijkste economische centra in West- en Midden-Europa. General Manager Paul Zoeter legt de voordelen uit om voor containervervoer juist voor EGS te kiezen.
Ons netwerk combineert de Benelux, Duitsland en Oostenrijk
Rotterdam en Antwerpen verbinden wij dagelijks via spoor en binnenvaart met elf verschillende inlandterminals in de Benelux, in Duitsland en in Oostenrijk. Andere partijen concentreren zich in hun vervoersaanbod veelal op één specifieke regio of corridor. Het aanbod van EGS is breder, inclusief een betrouwbare binnenvaartverbinding – de Intercity Barge – binnen de Rotterdamse havenregio zelf. Onze klanten profiteren zo van een one-stop-shop oplossing. Samen met hen werken wij aan verdere versteviging van het netwerk.
Onderdeel van één van Europa’s grootste terminaloperators
EGS is onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam. Zodoende zitten wij kort op de informatie over de containers die per deepsea-schip arriveren op de ECT Delta en ECT Euromax terminals. Hierdoor kunnen wij voor de klant optimaal plannen. Voor verschillende binnenvaartverbindingen heeft EGS bij ECT fixed-windowsafspraken. Dat maakt betrouwbare vaarschema’s mogelijk. Dergelijke afspraken hebben wij via onze binnenvaartpartners ook bij de deepsea-terminal van RWG. Overigens bedienen wij alle deepsea-terminals in Rotterdam én Antwerpen.
Wij weten de weg op de Maasvlakte
Waar andere aanbieders van Europees vervoer hun basis in het achterland hebben, is EGS geworteld op de Maasvlakte. In het centrum van de Rotterdamse containeroverslag hebben wij korte lijnen met alle terminals. Wij weten hoe de deepsea-wereld werkt en kunnen snel reageren op veranderingen.
Schaal biedt flexibiliteit en synergievoordelen
Met meer dan 40 treinvertrekken per week zijn wij de grootste maritieme spooroperator van Rotterdam. Daarnaast bieden wij wekelijks ruim 30 binnenvaartafvaarten. Die schaalgrootte maakt ons flexibel. Mist een container door onvoorziene omstandigheden onverhoopt de afgesproken trein- of binnenvaartverbinding, dan is het volgende vertrek voor de klant nooit ver weg.
De omvang van ons netwerk biedt bovendien synergievoordelen. Bij wisselingen in het ladingaanbod kunnen wij op de verschillende corridors binnen ons netwerk schuiven met beschikbare binnenvaart- en railcapaciteit. Bijvoorbeeld door inspelend op de vraag van een klant, via Duisburg een extra binnenvaartafvaart naar Neurenberg in te plannen.
Complete oplossingen
Voor alle verbindingen die wij onderhouden, bieden wij vanaf de inlandterminals die wij aanlopen voor- en natransport per truck. Doen wij met een EGS-trein niet rechtstreeks de gewenste deepsea-terminal aan, dan regelen wij vanaf de railterminal een efficiënte interne port transfer. Klanten zijn altijd verzekerd van een complete oplossing.
Synchromodaliteit zit in onze genen
EGS is pionier in het creëren van synchromodale oplossingen. Voor elk transport worden dan de voor het specifieke moment beste route en modaliteit(en) gekozen. Snelheid, kosten en duurzaamheid spelen hierbij allemaal een rol. Synchromodaal vervoer vraagt van de klant dat hij de keuzes van route en modaliteit overlaat aan EGS. In de markt is een dergelijke vernieuwende manier van werken niet vanzelfsprekend. In pilots doen wij samen met klanten verder ervaring op. Ons synchromodaal denken komt tevens tot uiting in het bieden van alternatieven, mocht een door de klant gewenste verbinding volgeboekt zijn. Bijvoorbeeld door voor een container met bestemming Neurenberg, een alternatieve route via München aan te bieden.
Voortdurende kwaliteitsslag
Voortdurend werken wij samen met vervoerpartners aan uitbreiding en verbetering van ons netwerk. Recent bijvoorbeeld hebben wij de Limburg Express geïntroduceerd, een nieuwe binnenvaartverbinding met gegarandeerde aankomst- en vertrektijden tussen de ECT Delta en de inlandterminals in het Limburgse Venlo en Born. Van en naar Duitsland rijden wij nu aparte treinen naar Neurenberg (3x) en München (3x). Voorheen was dat één trein die halverwege de route werd gesplitst. Voor beide bestemmingen betekent dit voortaan langere treinen, meer capaciteit en dus een betere dienstverlening. Tractiepartner RTB Cargo rijdt een deel van onze treinen bovendien met nieuwe Siemens Vectron locomotieven. Belangrijke voordelen van deze elektrische locs zijn de multi-inzetbaarheid op verschillende spoorsystemen, het lage energieverbruik en de lange onderhoudsintervallen. Het EGS-spoorproduct wordt zo nog groener en betrouwbaarder.
Verschil maken in customer service
Niet in de laatste plaats willen wij het gebruik van onze dienstverlening voor klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Met dat doel ontwikkelen wij binnen EGS nieuwe digitale diensten, maar zetten wij tevens in op rechtstreeks klantcontact. Customer service gebeurt vanuit eigen EGS-kantoren in Nederland (Rotterdam en Venlo), België (Willebroek) en Duitsland (Duisburg). Van boeking en monitoring tot nazorg kunnen klanten hier lokaal terecht in de eigen taal. Ook op die manier willen wij ons in de markt echt onderscheiden.
www.europeangatewayservices.com