Maasvlakteweg 951
Havennummer 9830
3199 LZ Rotterdam (Maasvlakte)
Routebeschrijving Hutchison Ports ECT Euromax
Postbus 7400
3000 HK Rotterdam
T +31 (0)181 377377
F +31 (0)181 377300
E info@ect.nl
Operatie
24/7
Gate
De ECT-balies zijn 24/7 geopend.
Tijdens Kerst en Oud & Nieuw gelden er aangepaste openingstijden:
Gesloten van 24/12 13:00 u tot 26/12 07:15 u
Gesloten van 31/12 13:00 u tot 01/01 15:15 u
Yangtzehaven
Totale oppervlakte | 84 ha |
Kadelengte | 1,5 km |
Waterdiepte | NAP -/-16,65 m (max. 19,6 m) |
Hutchison Ports ECT Euromax is één van de meest geavanceerde en milieuvriendelijkste containerterminals ter wereld. De automatische terminal ligt in de noordwesthoek van de Maasvlakte, vrijwel direct aan de Noordzee. De ECT Euromax is speciaal ontworpen voor het snel, veilig en efficiënt afhandelen van de allergrootste containerschepen. De diepgang voor de kant is 16,65 meter, wanneer de groei van de containerschepen doorgaat is het havenbekken eenvoudig verder te verdiepen tot 19,60 meter. De kranen op de ECT Euromax reiken 23 containers breed. Vanaf de haveningang liggen Ultra Large Container Carriers zonder beperkingen door tij of sluizen net als bij de ECT Delta terminal binnen een uur vast aan de kade.
Het automatische concept zoals bekend van de ECT Delta terminal, is op de ECT Euromax terminal verder verfijnd en uitgebreid. Alle kadekranen op de ECT Euromax terminal zijn semi-automatisch en uitgerust met een tweede trolley voor een nog hogere productie. Automatisch Gestuurde Voertuigen (AGV’s) verzorgen het transport van de containers tussen kade en stack. Daar wordt in elk van de tientallen stacklanen het werk gedaan door twee automatische stapelkranen (Automated Rail Mounted Gantry cranes of ARMG’s), één aan de waterzijde, één aan de landzijde.
De ECT Euromax heeft naast 1,5 kilometer deepsea-kade, ook aparte feeder- en binnenvaartfaciliteiten. Daarbij is de terminal met een eigen spoorterminal het begin- en eindpunt van de Betuweroute. Er is een grote truckcapaciteit, er zijn uitgebreide reefercapaciteiten, een empty transferium en een eigen douanescan.
Video: ECT Euromax terminal vanuit de lucht (2016)