Levendige herinneringen aan de bouw van de Delta/Sea-Land Terminal
De bouw van de Delta/Sea-Land terminal op de Maasvlakte - de tegenwoordige DDN - is 30 jaar terug een unieke prestatie geweest. Twee direct betrokkenen van het eerste uur halen herinneringen op over de realisatie van deze allereerste automatische containerterminal ter wereld. Joan Rijsenbrij was als directeur Techniek (en vanaf 1990 Directeur Delta Container Divisie) de programmamanager, Wando Boevé bewaakte vanuit de operatie de praktische uitvoerbaarheid. “Veel mensen hadden hun twijfels, maar het is echt een succes geworden!”
Duurzaamheid staat al jaren hoog op de agenda van ECT. Diverse initiatieven dragen bij aan de verdere verduurzaming van de organisatie. Het volgen van technische ontwikkelingen op het gebied van energiedragers is daar onderdeel van.
Service met een hoofdletter SEuropean Gateway Services (EGS) bestaat tien jaar. Als transportproduct van Hutchison Ports ECT Rotterdam biedt het klanten een uitgebreid netwerk voor Europees achterlandvervoer. Via frequente spoor- en binnenvaartdiensten zijn Rotterdam en Antwerpen rechtstreeks verbonden met bestemmingen in de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Met dit als sterke basis wil EGS zich de komende jaren met name door haar service verder in de markt onderscheiden.
Digitalisering en data delen worden voor Hutchison Ports ECT Rotterdam met de dag belangrijker. De op onze deepsea-terminals samenkomende data helpen zowel onze eigen dienstverlening te verbeteren als de logistiek van klanten, leveranciers en partners. ECT beschouwt data daarom als assets die concrete waarde vertegenwoordigen, zo leggen CEO Leo Ruijs en Product Manager Digital Services, Bart van Riessen* uit. Delen is vanzelfsprekend, maar wel onder duidelijke voorwaarden.
5000ste rit Betuwe Express; 10 jaar over het spoor heen en weer tussen Rotterdam en Duisburg
Eind 2019 verbond de Betuwe Express van European Gateway Services (EGS) de deepsea-terminals op de Rotterdamse Maasvlakte al voor het tiende jaar betrouwbaar en snel over het spoor met de inlandterminal Hutchison Ports Duisburg in Duitsland. In 5000 ritten zijn met de trein inmiddels meer dan 400.000 containers (TEU) vervoerd. Goed voor ruim 37.500 ton CO2-reductie ten opzichte van vervoer over de weg.
EGS partner voor DHL in organisatie containerstroom Kyocera naar Venlo
Schaalvergroting aan de zeezijde vereist hoge frequentie aan de landzijdeVanuit het Europees Distributiecentrum (EDC) in Beringe, vlakbij Venlo in zuidoost-Nederland, voorziet het Japanse Kyocera Document Solutions geheel Europa, het Midden-Oosten en Afrika van printers en toebehoren. De overzeese aanvoer van al deze goederen loopt voor het grootste deel via Rotterdam.
Direct aansluitend op het deepsea-vervoer biedt European Gateway Services (EGS) een veelheid aan duurzame transportdiensten van en naar de belangrijkste economische centra in West- en Midden-Europa. General Manager Paul Zoeter legt de voordelen uit om voor containervervoer juist voor EGS te kiezen.
Sinds begin 2019 kan de binnenvaart bij ECT officieel gebruikmaken van fixed windows. Binnenvaartoperators die voldoen aan de voorwaarden worden in dit nieuwe concept zowel bij Hutchison Ports ECT Delta als Hutchison Ports ECT Euromax op vaste tijden gelost en geladen. Meerdere binnenvaartpartijen ervaren inmiddels de voordelen van deze nieuwe dienstverlening voor het vergroten van de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van het binnenvaartproduct.
Vanaf het prille begin van de containeroverslag in 1968 tot de wereldwijde containerindustrie van vandaag: op 23 oktober 2018 is Hapag-Lloyd 50 jaar klant bij Hutchison Ports ECT Rotterdam.
Hutchison Ports ECT Delta rijdt de voor een douanecontrole geselecteerde containers voortaan op het eigen terminalterrein door een hypermoderne containerscanner. De in de eerste helft van 2018 in gebruik genomen douane-installatie combineert de nieuwste technieken voor dual view met de mogelijkheid om in één keer tien TEU aan een controle te onderwerpen. Dat maakt deze containerscanner uniek in de wereld. En het allerbelangrijkste: de logistiek verbetert aanzienlijk.
Met een capaciteit van 21.413 TEU zijn de zes G-klasse schepen van OOCL momenteel de grootste ter wereld. Lossen en laden in Rotterdam gebeurt op de Hutchison Ports ECT Euromax terminal. In nauwe afstemming met de rederij is de afhandeling hier een gestroomlijnd proces. De voorbereidingen daarvoor starten elke keer al weken voor aankomst.
Nooit voor een Dichte PoortHet digitaal afhandelen van douaneformaliteiten is voor het overgrote deel van de wegvervoerders die de deepsea-terminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam bezoeken een alledaagse vanzelfsprekendheid. “Ook een chauffeur met een papieren douanedocument blijft echter altijd welkom,” aldus de Operations Manager van de Gate & Administration Desk, Jan Molenaar. “Klantvriendelijkheid staat voor ons voorop.”‘Alle elektronische mogelijkheden die de Douane biedt zijn in onze systemen geïmplementeerd’
Leo Ruijs over nieuwe medewerkers, maatwerk en het terugdringen van pieken‘Wij bouwen aan onze toekomst’ECT werft momenteel honderd nieuwe operationele collega’s. CEO Leo Ruijs legt uit hoe dit past in de uitgestippelde strategie om het als bedrijf steeds beter te doen. “Wij bouwen aan onze toekomst.” Daar hoort ook meer samenwerking in de logistieke keten bij. Alleen dan zijn de huidige pieken op onze terminals echt te verminderen.
Met de aankomst in 1966 van het eerste containerschip begon in de Rotterdamse haven een geheel nieuwe manier van werken. Zaken werden letterlijk en figuurlijk over een andere boeg gegooid. Als containerterminaloperator van het eerste uur moest ECT daarbij veel zelf uitvinden; ook op sociaal gebied. Per 1 januari 1971 werd apart van de toenmalige haven-CAO de eerste eigen ECT-CAO afgesloten.