Met een capaciteit van 21.413 TEU zijn de zes G-klasse schepen van OOCL momenteel de grootste ter wereld. Lossen en laden in Rotterdam gebeurt op de Hutchison Ports ECT Euromax terminal. In nauwe afstemming met de rederij is de afhandeling hier een gestroomlijnd proces. De voorbereidingen daarvoor starten elke keer al weken voor aankomst.
Het afhandelen van Ultra Large Container Ships (ULCSs) is voor de ECT Euromax dagelijks werk. Komend vanaf de Noordzee is het de eerste containerterminal in de Rotterdamse haven. De ECT Euromax is daarmee ideaal gesitueerd voor het ontvangen van de hedendaagse containerreuzen. Voor de aanloop van de op een paar centimeters na 400 meter lange en bijna 59 meter brede G-klasse schepen van OOCL zijn geen bijzondere maatregelen nodig. 24/7 hebben ULCSs onbeperkt toegang.
“De basis voor een soepele afhandeling op de terminal is het lange-termijnschema dat de rederij voor iedere lijndienst met ons afspreekt,” zo leggen General Manager Philip Beesemer en Operations Manager Maurice Hesselmans van de ECT Euromax terminal uit. “Het garandeert door het jaar heen vaste tijdstippen (windows) dat de kade voor de specifieke dienst beschikbaar is.” Flexibiliteit blijft echter cruciaal. “Tussen vertrek in Azië en aankomst in Rotterdam kan veel gebeuren. Slecht weer, onvoorziene vertragingen in eerdere havens, noem maar op. Tot het laatste moment kan nog van alles veranderen.”
'Tussen vertrek in Azië en aankomst in Rotterdam kan veel gebeuren. Tot het laatste moment kan nog van alles veranderen’
Het ‘echte werk’ start zes weken voor aankomst
Het ‘echte werk’ voor het ontvangen van bijvoorbeeld de OOCL Hong Kong begint voor de ECT Euromax zo’n zes weken voor aankomst, op het moment dat het schip de eerste haven in Azië verlaat. “Wij weten dan al hoeveel containers men op de Euromax wil lossen. Voor het laden is dat pas circa 24 uur voor aankomst bekend. OOCL en de op het schip meevarende alliantiepartners houden dit vanuit commercieel oogpunt zo lang mogelijk open.”
Finetuning met de rederij
Hoe dichter bij Europa en Rotterdam, hoe vaker de centrale planning van OOCL op het Europese hoofdkantoor in Antwerpen aan ECT een update stuurt over de positie van de OOCL Hong Kong en het actuele vaarschema. Eén week voor de verwachte aankomst wordt het contact echt intensief. “Zie het als een trechter,” zo zegt Hesselmans. “Hoe verder in het proces, hoe duidelijker het beeld. Met het Rotterdam-kantoor van de rederij finetunen wij in de laatste week alle aspecten van het scheepsbezoek.” Vult Beesemer aan: “Daarbij gaat het bijvoorbeeld ook over het eventuele lossen en laden van gevaarlijke stoffen, bijzondere lading en de mogelijke aanwezigheid van spoedcontainers. Die laatste categorie halen wij als eerste van boord; direct na lossing zijn deze beschikbaar voor verder transport.”
Dual cycling en twin lifting
Ligt de 21.413 TEU grote OOCL Hong Kong eenmaal voor de kant en is de gangway van het schip naar beneden, dan start de ECT Euromax direct de operatie. Beesemer en Hesselmans: “Op elk bezoekend schip beginnen wij standaard eerst met een inspectieronde. Wij willen zeker zijn dat onze mensen veilig kunnen werken.”
‘Een optimale afhandeling vereist co-makership tussen ECT en de rederij’
Lossen en laden gebeurt vervolgens aan de hand van het actuele stuwplan van het schip. Zo’n 24 uur voor de verwachte aankomst krijgt de ECT Euromax dit van de centrale planning van de rederij toegestuurd. “Ons streven is altijd om overal waar het stuwplan dit toestaat dual cycling toe te passen. In dezelfde kraanbeweging kunnen wij dan zowel een container laden als lossen. Dat versnelt het proces aanzienlijk.” Voorafgaande afstemming over de manier van stuwen is in dat verband cruciaal. Datzelfde geldt voor het kunnen inzetten van twin lifting, het tegelijkertijd lossen of laden van twee 20-voets containers. “Een optimale afhandeling van een schip als de OOCL Hong Kong vereist co-makership tussen ECT en de rederij. In nauw overleg streven wij naar een optimale planning en uitvoering. Op die manier kunnen wij als terminal steeds zo hard mogelijk draaien. En daar is iedereen bij gebaat!”
OOCL Hong Kong aan de kade van de ECT Euromax terminal