European Gateway Services (EGS) verbindt Rotterdam met het zuiden van Duitsland zowel via het spoor als via de binnenvaart. Door de inzet van meerdere modaliteiten kan EGS goed inspelen op de wensen van de klanten en op actuele omstandigheden. EGS biedt haar klanten hiermee een flexibel netwerk i.p.v. alleen een verbinding.
De barge Amalia wordt deze week ingezet op de route tussen Rotterdam en Nürnberg (Duitsland) om naast de reguliere spoorverbindingen van EGS op die route extra capaciteit aan de klanten aan te bieden. De barge wordt in Rotterdam behandeld bij de beide deepsea terminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) en loopt naast Nürnberg ook de terminal van Hutchison Ports Duisburg aan.
Met de mogelijkheid om barges in te kunnen zetten als extra modaliteit, en dus extra capaciteit, op de verbinding tussen Rotterdam en Beieren onderscheidt EGS van andere operators, die verbindingen tussen Noordwest Europese zeehavens en Beieren aanbieden. De inzet van meerdere modaliteiten naast elkaar geeft klanten meer zekerheid, bijvoorbeeld in geval van blokkades voor één van de modaliteiten.