Mijlpalen in bijna 60 jaar

2023

Hutchison Ports Duisburg viert 40ste verjaardag

Al in 1983 opende Hutchison Ports Duisburg, oorspronkelijk bekend als DeCeTe Duisburg, haar poorten voor rederijen, logistieke dienstverleners, verladers en operators. In de afgelopen vier decennia is de terminal getransformeerd tot een volwaardige trimodale inland terminal met een uitgebreid dienstenpakket. Hutchison Ports Duisburg is via spoor en water verbonden met zeehavens in Duitsland, Nederland en België en met vele locaties in de regio en ver daarbuiten.

Hutchison Ports Europe Intermodal en RTB CARGO: 10 jaar succesvolle samenwerking

Hutchison Ports Europe Intermodal en RTB CARGO vieren vandaag het feit dat zij ruim 10 jaar succesvol samenwerken. De samenwerking tussen de intermodale netwerkoperator en de tractieleverancier begon in 2013 met de treinverbindingen tussen Rotterdam en Venlo en inmiddels levert RTB CARGO ook tractie op andere verbindingen van Hutchison Ports Europe Intermodal.

10.000ste fixed window voor binnenvaart bij ECT

Deze zomer heeft Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) het 10.000ste binnenvaartschip ontvangen dat binnen het zogenaamde 'Fixed Windows'- concept aanmeerde. Dit succes onderstreept de aanzienlijke waarde van dit binnenvaartproduct voor een betrouwbare en efficiënte binnenvaartketen.

EGS WORDT HUTCHISON PORTS EUROPE INTERMODAL

Vandaag 10 mei 2023 krijgt European Gateway Services (EGS), de intermodale transportoperator van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), een nieuwe naam. Die nieuwe naam luidt: Hutchison Ports Europe Intermodal. 

De nieuwe naam maakt meteen duidelijk welke activiteiten worden uitgevoerd. Tevens wordt benadrukt dat Hutchison Ports Europe Intermodal onderdeel vormt van een geïntegreerd aanbod van ‘port-to-door’ services van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

2022

Grootste containerschip Ever Alot aangekomen in Rotterdam

De Ever Alot is tijdens haar maidencall aangekomen in de Amazonehaven bij de ECT Delta terminal. Het schip heeft een capaciteit van 24.004 TEU en dat is net iets meer dan het vorige recordschip, de Ever Ace, kan vervoeren (23.992 TEU). Daarmee is het vaartuig (op dit moment) het grootste containerschip ter wereld.

40- jarig bestaan Hutchison Ports Venlo

In 1982 begonnen we samen met @Seacon Logistics onze activiteiten in VenloIn 1992 werd de railterminal aan de Celsiusweg geopend en in 2010 breidden we onze dienstverlening uit met de opening van onze binnenvaartterminal aan de Ankerkade. Hiermee is Venlo al 40 jaar onze belangrijkste inland hub.

 

2021

Record in de Amazonehaven

Dinsdagavond 30 november om 22.30 uur liep de Ever Ace voor de tweede maal de ECT Delta terminal aan in de Amazonehaven. Het grootste containerschip ter wereld had een diepgang van 16,5 meter. Dit is volgens de databank van het Havenbedrijf een nieuw record voor dit havenbekken.
Om ook voor de toekomst goed nautisch bereikbaar te blijven voor de nieuwste generatie containerschepen heeft ECT vorig jaar in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam de Amazonehaven laten verdiepen van 16,65 meter naar 17,45 meter over (in de eerste fase) een lengte van een halve kilometer

Ever Ace bij ECT

Afgelopen zaterdag 4 september rond 15:00 uur kwam de Ever Ace aan bij de Delta terminal. De Ever Ace is met een lengte van 400 meter, breedte van 61 meter en een capaciteit van 23.992 TEU op dit moment het grootste containerschip ter wereld. Overigens zal de Ever Ace op de weg terug naar Azië, wederom ECT aanlopen, maar dan de Euromax terminal. Mooi dat wij bij ECT deze schepen, met alle extra aandacht die dit met zich meebrengt, ontvangen.

Ever Given aangekomen bij de ECT Delta terminal

De Ever Given, het schip dat vastliep in het Suez kanaal wordt gelost bij de ECT Delta terminal. Evergreen Marine Corporation en Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) hebben in nauwe samenwerking een plan uitgewerkt voor de afhandeling van de Ever Given in Rotterdam. ECT lost alle containers zowel met bestemming Rotterdam als met bestemming Hamburg lossen. Containers voor Hamburg worden na te zijn gelost direct op de Ever Utile geladen om hun reis naar Hamburg voort te zetten.

Hutchison Ports neemt APMT-R over

Hutchison Ports en APM Terminals zijn het eens geworden over de overname van APMT-R door Hutchison Ports; het moederbedrijf van ECT.

De overname biedt op termijn mooie kansen voor de verdere ontwikkeling van het Delta schiereiland tot de grootste container hub van Europa. Hiermee wordt ook de positie van de haven van Rotterdam verder versterkt. De nieuwe naam van APMT-R wordt Hutchison Ports Delta II.

EGS nu ook van en naar Regensburg; Zuid-Duitsland steeds beter ontsloten.

European Gateway Services (EGS) breidt haar netwerk in Zuid-Duitsland verder uit. Met de nieuwe verbinding tussen Rotterdam en Regensburg in Beieren, is een vierde bestemming toegevoegd aan het netwerk van EGS in Zuid-Duitsland. München, Neurenberg en Stuttgart (Kornwestheim) maakten al deel uit van het EGS netwerk.

‘Slimme bolder’ op de ECT Delta terminal

Op de kade van de ECT Delta terminal is, als onderdeel van een proef van het Havenbedrijf Rotterdam, een ‘slimme bolder’ geïnstalleerd. Deze bolder meet de kracht van de trossen. Hierdoor wordt de veiligheid real time in de gaten gehouden en kan ook worden bepaald welke schepen aan welke kade kunnen liggen.  
Deze proef is onderdeel van het beleid om de Rotterdamse haven door middel van digitalisering veiliger en efficiënter te maken. 

2020

Verdiepte Amazonehaven ontvangt eerste schip

Afgelopen zaterdag 7 november 2020 is de NYK Wren, een containerschip met 16,1 meter diepgang, afgemeerd in de verdiepte Amazonehaven, aan de kade van de ECT Delta terminal.

De baggerwerkzaamheden, uitgevoerd door Van Oord in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam en ECT, zijn twee weken eerder opgeleverd dan oorspronkelijk gepland.

10 jaar European Gateway Services

European Gateway Services bestaat dit jaar 10 jaar. In 2010 werd European Gateway Services (EGS) opgericht als transportproduct van ECT, om de klanten beter te kunnen bedienen. Nu biedt EGS een brede selectie van intermodale en synchromodale transportverbindingen tussen alle deepsea terminals van Rotterdam en Antwerpen en de leidende economische centra van West en Centraal Europa. 

 

Grootste containerschepen ter wereld bij de ECT Delta terminal

Vier van de nieuwe 24.000 TEU klasse containerschepen, de grootste ter wereld, van rederij HMM lopen de komende periode de ECT Delta terminal aan tijdens hun maiden voyage.

Barge Transferium Maasvlakte van start

Sinds begin juni is het Barge Transferium Maasvlakte (BTM) op de ECT Delta terminal operationeel. Het BTM is een samenwerking tussen Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) en een consortium van inland terminals en barge operators. Het BTM draagt bij aan een efficiënte en betrouwbare afhandeling van de binnenvaart in de Rotterdamse haven. 

2019

Intercity Barge; meer dan 100.000 containers vervoerd

Sinds vorig jaar is de Intercity Barge een bewezen succes en toont het aan dat betrouwbare binnenvaartdiensten binnen en rond het havengebied de supply chain versterken.

De Intercity Barge verbindt de terminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam op de Maasvlakte met de terminals en depots in het Waal- / Eemhavengebied, het Botlekgebied, de Merwedehaven, Ridderkerk en Alblasserdam.

Maidencall Ever Glory bij ECT

Geheel 'groen' gestuwd is de Ever Glory van rederij Evergreen Line vandaag op haar maiden trip aangemeerd bij de ECT Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT). De Ever Glory is Evergreen’s eerste 20.000 TEU schip dat bovendien uitgerust is met scrubbers. De aankomst van de Ever Glory markeert tevens de 40 jarige relatie tussen Evergreen Line en ECT. Die relatie begon 40 jaar geleden met de aankomst van de Ever Vital; vele schepen zouden volgen.

Nieuwe railverbinding met München

European Gateway Services (EGS), onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam, start samen met partners een nieuwe railverbinding tussen Rotterdam en München. De nieuwe railverbinding vervangt de bestaande verbinding met München en versterkt het railproduct tussen München en Rotterdam.

Nieuwe website EGS ‘live’

De nieuwe website van European Gateway Services (EGS) is ‘live’. De website is te bezoeken via www.europeangatewayservices.com .

Limburg Express van start; nieuwe binnenvaartverbinding tussen Rotterdam en Limburg

European Gateway Services (EGS), Barge Terminal Born en de Danser Group bundelen hun krachten en bieden met de Limburg Express een betrouwbare vervoerscorridor tussen Rotterdam en Limburg. De Limburg Express loopt in Rotterdam de Hutchison Ports ECT Delta terminal aan en in Limburg de binnenvaartterminals in Venlo en Born.

EGS biedt synchromodaal vervoer van en naar Zuid-Duitsland

European Gateway Services (EGS) verbindt Rotterdam met het zuiden van Duitsland zowel via het spoor als via de binnenvaart. Door de inzet van meerdere modaliteiten kan EGS goed inspelen op de wensen van de klanten en op actuele omstandigheden. EGS biedt haar klanten hiermee een flexibel netwerk i.p.v. alleen een verbinding.

ECT verwelkomt de EVER Gifted

Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) verwelkomt de EVER Gifted van containerrederij Evergreen op haar maidencall. Het schip, met een capaciteit van zo’n 20.000 TEU, maakt haar eerste omloop vanuit Azië, waarbij Rotterdam de eerste Europese aanloophaven is. De EVER Gifted wordt op de ECT Euromax terminal behandeld, met een 8-kraansoperatie.
Op deze reis brengt het schip 6.000 import containers via ECT naar Rotterdam.  Op de terugweg, na een bezoek aan Hamburg en Felixstowe, zal de EVER Gifted ECT Delta aanlopen om 6.000 export containers op te halen.

2018

ECT lanceert app

Op dit moment is de ECT app beschikbaar in de app stores. De app biedt momenteel serviceberichten, nieuwsberichten en een FAQ. Hiermee zijn alle gebruikers, ook onderweg, op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op onze terminals.
 

ECT breidt fixed windows pilot voor de binnenvaart uit

Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) breidt de pilot fixed windows voor binnenvaartschepen met grote call-sizes uit. De in januari van dit jaar gestarte pilot is succesvol en ECT wil nu een volgende stap zetten. Die volgende stap bestaat uit het uitbreiden van het aantal deelnemers aan de pilot en het verder testen van aangescherpte en nieuwe spelregels.

EGS wint German Dutch Logistics Award

European Gateway Services (EGS) heeft de eerste German Dutch Logistics Award gewonnen voor haar visie op synchromodaal vervoer en de manier waarop dit in de praktijk wordt gebracht.

ECT werft 100 operationele medewerkers

Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) bouwt aan de toekomst en gaat 100 operationele medewerkers werven. De huidige en verwachte volumes rechtvaardigen het feit dat er voor het eerst sinds 2008 weer operationele medewerkers worden geworven.

2017

Maiden Call OOCL Hong Kong

Maiden Call op de ECT Euromax terminal. De OOCL Hong Kong is het grootste containerschip ter wereld en heeft een capaciteit van 21.413 TEU.

8- kraansoperatie op de ECT Euromax terminal

Op de ECT Euromax terminal is een 8-kraansoperatie toegepast op de Al Zubara (UASC). Hutchison Ports Rotterdam zet steeds vaker 7 of 8 kranen in op de ECT terminals om de grootste schepen van haar klanten te behandelen.

2016

Rebranding 2016

In 2016 heeft ons moederbedrijf Hutchison Ports Holdings haar naam gewijzigd in Hutchison Ports en is er een nieuwe huisstijl geïntroduceerd. De nieuwe huisstijl geeft uiting aan de doelstelling om wereldwijd meer als een eenheid naar buiten te treden. De nieuwe huisstijl wordt bij alle terminals en havens van Hutchison Ports doorgevoerd. Zo ook bij ECT en haar maritieme- en achterlandterminals. ECT heet nu officeel Hutchison Ports ECT Rotterdam.

Strategische samenwerking

Cosco Ports (Rotterdam) heeft een 35% belang genomen in de Hutchison Ports ECT Euromax terminal. Deze strategiscje samenwerking biedt voordelen voor beide partijen.

50 jaar Containeroverslag UASC Al Zubara

Speciale taart voor 50-jarig jubileum zeecontainers.

50 jarig bestaan ECT

ECT bestaat dit jaar 50 jaar! De container veranderde de wereld, ECT veranderde de wereld van de container en met een blik op de toekomst zal ECT dat blijven doen. 50 jaar ECT. Connecting the Future.

2015

Sluiting ECT City Terminal

De CMA CGM Sambhar is het laatste deepsea-schip dat de ECT City Terminal in de Eemhaven bezoekt. Inspelend op de steeds verdergaande schaalvergroting verschuift ECT definitief de resterende nog in de stad plaatsvindende operaties naar haar twee deepsea-terminals op de Maasvlakte. Na bijna 50 jaar sluit de ECT City Terminal - beter bekend als de Home Terminal - haar poorten.

Vertrek laatste schip

Eresaluut laatste schip

 

Opening EGS kantoor in München

European Gateway Services (EGS) opent een eigen kantoor in München. Met de opening van het kantoor in München kan EGS sneller en beter op de wensen van de klant inspelen, mede doordat kennis van de locale markt gecombineerd wordt met kennis van de processen in Rotterdam.

 

2014

ECT versus HbR

ECT en HbR beëindigen hun langlopende conflict over de capaciteitsuitbreiding in de Rotterdamse haven.

150.000.000 TEU

ECT slaat de 150 miljoenste TEU over sinds haar oprichting. ECT is daarmee de eerste containerterminaloperator in Europa die deze unieke mijlpaal bereikt.
"De mijlpaal van 150 miljoen TEU symboliseert de kracht van teamwork: van onze medewerkers die 24 uur per dag, 7 dagen per week het lossen en laden organiseren én met onze klanten die ECT al bijna 50 jaar het vertrouwen geven.

Spandoek ter ere van 150.000.000 TEU

Verbrede Amazonehaven

De Amazonehaven wordt verbreed. Voor ECT betekent dit dat ULCS schepen beter afgehandeld kunnen worden. ECT heeft zelf ook een uitgebreid UCLS programma, om de steeds groter wordende zeeschepen van dienst te kunnen zijn en de klanten een optimale dienstverlening te kunnen bieden.

Marco Polo - Amazonehaven

De Amazonehaven

Aankomst reuzenkranen

Na een twee maanden lange zeereis arriveren vijf nieuwe kadekranen op de ECT Delta Terminal. De kranen maken onderdeel uit van een groter investeringsprogramma van ECT; het ULCS-upgrade programma, waarmee ECT haar klanten een state-of-the-art terminal biedt, klaar voor de toekomst.

 

 

2013

1.000.000ste truck move op de Euromax Terminal

De Euromax Terminal behandelt de één miljoenste truck en doet het lossen en laden ervan voortaan op afstand via beeldschermen vanuit kantoor.

Introduction ShoreTension

ECT participates in a holding company for the global exploitation of ShoreTension: an invention of Rotterdam’s boatmen for the safe mooring of vessels.

ShoreTension - How it works

 

 

 

2012

Intrede hybride AGV

De introductie van de hybride AGV vindt plaats. Dit is een belangrijke volgende stap in duurzame terminalautomatisering.

Hybride AGV

De hybride AGV

2011

AEO Status

De ECT Delta Terminal en de Euromax Terminal Rotterdam krijgen van de Douane officieel de status Authorised Economic Operator (AEO). De twee ECT terminals kunnen hierdoor rekenen op belangrijke douanevereenvoudigingen en zodoende nog beter hun rol spelen in wereldwijde logistieke ketens

100.000 containers in 1 week

ECT start het jaar met een overslag record: op de drie deep-sea terminals (ECT City Terminal, ECT Delta Terminal en Euromax Terminal Rotterdam) worden in één week meer dan 100.000 containers overgeslagen. Dat is een rij containers van de Maasvlakte naar Berlijn.

Cover Fast Forward 100.000

Cover Fast Forward Special

2010

Lean & Green Award

ECT wint de eerste Lean & Green Award. De Lean & Green Award is een initiatief om duurzaam ondernemen in de logistieke sector te stimuleren. Later zal ECT ook nog de Lean & Green Star en de Personal Mobility Award (voor het bedrijfsvervoer) winnen.

Lean & Green logo

logo Lean & Green

Oprichting European Gateway Services (EGS)

ECT start met dochteronderming European Gateway Services (EGS) een nieuwe service voor haar klanten. EGS specialiseert zich in synchromodaal vervoer - trein, barge en truck - naar het Europese achterland.

 

Synchromodality

Opening barge terminal Venlo

Minister Camiel Eurlings (V&W) heeft vandaag officieel de nieuwe bargeterminal van Trimodal Container Terminal Venlo (TCT Venlo) in gebruik gesteld. Daarmee heeft Venlo naast weg en spoor nu ook een volwaardige ontsluiting voor het goederenvervoer via het water.Met een kadelengte van 155 meter kan de nieuwe terminal binnenschepen tot 135 meter ontvangen.

2008

Intrede electronische gegevensuitwisseling

Voor een optimale dienstverlening stelt ECT voor al haar deep-sea terminals 100% electronische gegevensuitwisseling (EDI) verplicht. Het elektronisch uitwisselen van gegevens brengt belangrijke voordelen met zich mee voor alle partijen in de logistieke keten, zoals het verminderen van fouten en het vergroten van veiligheid.

Feestelijke opening Euromax en DBF

De Euromax Terminal en Delta Barge Feeder Terminal worden spectaculair geopend. Voor de Euromax is de alliantie (Cosco, "K" Line, Yang Ming en Hanjin) de partner van ECT. Met de Barge Feeder Terminal neemt de rol van ECT als Europese feederhub verder in belang toe.

2004

ISPS Code

ECT voldoet aan de wereldwijde ISPS Code voor een betere beveiliging van terminals en schepen tegen terrorisme.

 

 

2002

ECT wordt onderdeel van HPH

Hutchison Port Holdings verwerft de meerderheid van de ECT-aandelen. ECT wordt daarmee een volwaardig onderdeel van dit wereldconcern met thuisbasis Hongkong. De letters ECT staan voortaan voor Europe Container Terminals.

HPH Worldmap

HPH Wereldkaart

ECT corporate mark

Logo ECT

2000

Ingebruikname Rail Service Centre

 Met een enorm vuurwerk wordt op 30 november 2000 het nieuwe Rail Service Center (RSC) Maasvlakte officieel in gebruik genomen.

Opening RSC

Vuurwerk tijdens de opening

 

 

1999

Nieuwe eigenaren

ECT krijgt nieuwe eigenaren in Hutchison Port Holdings, Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, ABN Amro en Stichting Werknemersaandelen ECT.

Ingebruikname DDW

Op de Delta Terminal komt de eerste 450 meter van de nieuwe Delta Dedicated West (DDW) in gebruik. Op 16 september wordt het eerste schip behandeld met het DDW systeem. Dat betekent dat er binnen een jaar na de eerste schetsen een volledig robotsysteem succes in de lucht is gekomen.
Om efficiënt om te gaan met de ruimte, gaat ECT 4-hoog stapelen op de DDW. Topschakers Kasparov en Timman spelen op de Delta Terminal een schaakwedstrijd met het tot schaakstukken omgetoverde containers.

Schaakspel
De schaakwedstrijd

Inlandterminals in Duisburg en Willebroek

ECT opent haar eigen terminals in het Duitse Duisburg en Belgische Willebroek. Beide strategisch gelegen, in de buurt van vele distributiecentra.

DeCeTe right up to your frontdoor

1997

Intrede Cargo Card

De intrede van de CargoCard. Dit is een biometrische identificatiepas voor truckchauffeurs. Deze kaart zorgt naast veiligheid ook voor een aanzienlijke tijdbesparing, chauffeurs hoeven hun cabine niet meer uit, maar identificeren zich met hun linkerhand.

Identificatie vanuit de cabine met de CargoCard

 

 

1996

Opening Delta Dedicated East

Delta Dedicated East (DDE) gaat van start. Bij de officiële opening op 26 september is Kroonprins Willem-Alexander de eregast. De eerste klant wordt de Global Alliance; de rederijen Nedlloyd, APL, MOL MISC en OOCL.
Op 2 juli in van dit jaar werd officieel het eerste schip al behandeld.

1993

Ingebruikname Delta/Sea-Land Terminal

De geautomatiseerde Delta/Sea-Land Terminal komt in bedrijf. De officiële opening gebeurt door Koningin Beatrix. Dit is de eerste geautomatiseerde terminal in de wereld.

20 years of automation (2013)

 

1989

Fusie ECT, Quick Dispatch & Müller Thomsen

ECT fuseert met Quick Dispatch en Müller Thomsen. De afkorting ECT krijgt daarmee een nieuwe inhoud: Europe Container Terminal verandert in Europe Combined Terminals. Het bedrijf omvat in eerste instantie 2 divisies: ‘containerized’ en ‘customized’. Tot deze laatste divisie behoren alle stukgoedactiviteiten, zoals de overslag van auto’s, hout, papier, staal en dergelijke.

De twistlock is jaren lang het symbool van ECT. Na de fusie werd gekozen voor een nieuw logo, met de bolder als symbool.

1988

25 jarig contract ECT en Sea-Land

ECT en Sea-Land tekenen een nieuw 25-jarig contract. De rederij krijgt een exclusieve terminal op de Maasvlakte volgens een nog nooit vertoond geautomatiseerd concept met Automated Guided Vehicles (AGV's) en automated Stacking Cranes (ASC's).

Artist impression van concept AGV

 

1985

Opening ECT Delta Terminal

Burgemeester Peper van Rotterdam opent officieel de Delta Terminal. Het is het begin van een nieuw tijdperk voor ECT.

1983

Record: 1.000.000 containers

Voor het eerst behandelt ECT meer dan 1 miljoen containers in één jaar. Dat gebeurt nog volledig in de Eemhaven, die inmiddels al enige tijd als Home Terminal bekend staat.

De 1.000.000ste container van 1983

 

1982

Feestelijke opening achterlandterminal Venlo

In Venlo neemt ECT railterminal Venlo in gebruik als verzamel- en distributiepunt voor containerlading van en naar Duitsland en de rest van de Europa. ECT had hierin een voortvarende strategie, om de concurrentiepositie van Rotterdam te behouden. Deze terminal maakt nog altijd deel uit van de eigen inlandterminals van ECT en het netwerk van European Gateway Services.

Venlo Terminal in 1982

Venlo Terminal in 1982

 

Melons by barge - Inlandterminal Venlo

Aanvang bouw Delta Terminal

Op 28 april wordt het feestelijke startsein voor de bouw van de Delta Terminal op de Maasvlakte gegeven. Al een aantal keren eerder kreeg ECT vanuit de gemeente Rotterdam het voorstel het bedrijf vanuit de Eemhaven te verplaatsen naar de Maasvlakte, om de structurele ruimteproblemen aldaar op te lossen.

De Delta Terminal in aanbouw  

Officiële startsein bouw

 

1980

Invoering 5 ploegendienst

ECT is het eerste bedrijf waarbij de 5 ploegendienst wordt ingevoerd. Na de dagdienst ging men vijf dagen naar huis, twee meer dan in het vierploegen systeem. De werknemers liepen nu ook geen zevendiensten meer achter elkaar, maar vijf. Dit alles met het oog op het sociaal welzijn van de medewerkers.

1974

Record: 500.000 containers in 1 jaar

ECT behandelt voor het eerst 500.000 containers in 1 jaar. Een nieuw record voor deze tijd! De container was van rederij Sea-Land.

500.000ste container
De 500.000ste container

 

1971

Eigen CAO voor ECT

ECT krijgt per 1 januari voor het eerst een eigen cao. Die maakt het mogelijk om echt volcontinu te werken - 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat gebeurt in een 3-ploegendienst.

1970

Rederij Sea-Land krijgt een eigen terminal

Binnen het ECT-complex in de Eemhaven krijgt rederij Sea-Land in de Prins Willem-Alexanderhaven een eigen terminal. Prinses Margriet verricht op 27 april de officiële opening.

Rederij SeaLand krijgt eigen terminal

Prinses Margriet verricht de opening

 

1967

ECT krijgt eigen terminal aan Prinses Margriethaven

In de loop van 1967 krijgt ECT een eigen terminal aan de Prinses Margriethaven. De Atlantic Span van rederij ACL is op 31 augustus het eerste schip dat hier voor de kade komt. ECT beschikt op dat moment over 1 kraan.

ECT krijgt eigen terminal aan Prinses Margriethaven

De Atlantic Span van rederij ACL

1966

MS Fairland in de haven van Rotterdam

De MS Fairland van rederij Sea-Land bezoekt de haven van Rotterdam; dit wordt algemeen gezien als het begin van de containerlijnvaart. Het schip meert af bij Quick Dispatch in de Eemhaven. Het is het begin van een revolutie in de Rotterdamse overslagsector en de aanleiding voor de Nederlandse Spoorwegen, Quick Dispatch, Thomsen's Havenbedrijven, Cornelis Swarttouw, Müller-Progress en Pakhuismeesteren om zich serieus op deze nieuwe activiteit te richten middels het speciaal daarvoor opgerichte bedrijf: Europe Container Terminus (ECT).

MS Fairland

MS Fairland in de Eemhaven