ECT zal vanaf 8 september overstappen op gezichtsherkenning als nieuw biometrisch controlemiddel voor truckchauffeurs. De bestaande apparaten, die gebruikmaken van fingervein-technologie, worden gefaseerd vervangen door moderne apparaten die werken met Facial Recognition on Chip-technologie (FROC).
Deze overstap maakt deel uit van een bredere vernieuwing binnen de ECT-beveiligingsinfrastructuur en sluit aan bij onze ambitie om zowel veiligheid als doorstroming te optimaliseren. Gezichtsherkenning is snel, contactloos en betrouwbaar, en draagt bij aan een toekomstbestendig toegangsproces.
De uitrol van de nieuwe FROC-apparatuur start op maandag 8 september op de ECT Euromax terminal, waar in één van de security-in lanen (laan 8, rechts) het eerste apparaat operationeel wordt. Later zullen ook de overige drie lanen op de ECT Euromax terminal worden uitgerust met FROC-technologie. Daarna volgt de ECT Delta terminal.
Wat betekent dit voor CargoCard gebruikers?
Om ook na de uitrol van deze nieuwe apparatuur toegang te behouden tot de terminals, is het essentieel dat alle chauffeurs gezichtsherkenning op hun CargoCard te laten zetten. Zonder een CargoCard met gezichtsherkenning kunnen de terminals op termijn niet meer worden betreden. De fingervein-technologie zal na verloop van tijd volledig worden uitgefaseerd.
Belangrijke vervolgstappen:
- Indien gezichtsherkenning nog niet aan de CargoCard is toegevoegd, dienen chauffeurs op korte termijn hun CargoCard te laten updaten met gezichtsherkenning.
- Dit kan bij Secure Logistics, de uitgever van de CargoCard. Het kantoor van Secure Logistics bevindt zich op de Hormuzstraat 50, 3199 KW Rotterdam (Maasvlakte) bij Maasvlakte Plaza.
- Houd rekening met een overgangsperiode waarin beide biometrische systemen tijdelijk naast elkaar kunnen functioneren, maar gezichtsherkenning uiteindelijk leidend zal zijn.
Op de homepage van ECT, www.ect.nl, is een dossier geplaatst onder de naam: ‘Gezichtsherkenning via CargoCard, waar actuele informatie te vinden is over dit onderwerp in meerdere talen inclusief ‘Frequently Asked Questions’.
We rekenen op ieders medewerking bij deze overstap en houden u uiteraard op de hoogte van de verdere voortgang.